Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, får vi vara med?

Skrivet av carol
Carol heter jag och hoppar runt lite mellan olika forum här, eftersom jag lär mej en massa av att läsa inläggen, även om inte allt rör mej personligen.

Min store kille, nu 4½, fick sina lungor förstörda i samband med förlossningen (mekoniumaspirationssyndrom) och hade även förstorad lever. Tack vare mycket antibiotika och urindrivande gick den ner till normal storlek efter ett tag och sedan stod han på saltfattig diet i 1 år. Han fick också stopp i gallgångarna pga hjärt-lungbehandlingen han fick, men kissade ut stenarna på egen hand. Under hela hans första år fick vi leva väldigt isolerat från andra människor, inte åka buss, inte gå och handla, inte leka med andra barn.... Så var det också under vintrarna tidigare, 4-5 mån absolut isolering, det här var första vintern som vi fick leva normalt.

Jag har en liten kille också som föddes frisk men som sedan utvecklade svår atopi och nu också astma.

Det var lite om mej.
Jag kommer gärna förbi här då och då om jag får för er, för trots att min son blev frisk från sitt leverproblem rätt snabbt så tycker jag det är intressant att lära mej mer om leversjukdomar.

Kram,
Svar på tråden: Hej, får vi vara med?

Roligt att du skriver här.

Skrivet av  Anna, Arvid 971219 & Ottilia 010601
Självklart får alla som vill skriva här! Är hans lever helt frisk nu?
I mitt info skrev jag inte att Ottilia är hjälpt av sin kasaioperation och mår bra. Hennes lever är fortfarnade förstorad och framtiden får visa om den går tillbaka eller inte.
Var bor ni? Har ni gått på Huddinge sjukhus? Det gör vi andra som skrivit här, hos Antal, Björn och Eva.
 

Hejsan!

Skrivet av  carol
Jo, hans lever är helt frisk nu. :-) Skönt tycker jag, för han har fortfarande astma som konsekvens av lungsjukdomen. :-( Däremot läkte hans hjärta ihop av sej själv så det behövdes inga fler operationer (är op 3 ggr). Gallstenarna kissade han ut själv, för när vi kom in på sjukhuset visste de inte vad som var fel och under den vecka vi låg inne gjordes en massa prover. När dom väl kom på vad som var fel hade han redan hunnit kissa ut allt. :-(

Nej, vi hör inte till Huddinge utan ALB. Vi bodde på St Göran. Under tiden vi bodde där förberedde dom flytten till ALB, så vi var några av dom sista som bodde på avd 74 (juli - sept -97). Är det nån annan här som har bott på St Göran?

*Kram*
 

Alla utom vi...

Skrivet av  Mollis och Julia
av dem som skrivit här går på Huddinge. Vi går på Östra i GBG. Finns det fler som går där?
 

Du räknas inte!:-)

Skrivet av  Anna, Arvid 971219 & Ottilia 010601
Tänkte inte på dig. Du räknas i gänget liksom.
 

Aha! Tack för det du! *S* ;o)

Skrivet av  Mollis och Julia
;o)
 

En fråga om den saltfattiga dieten

Skrivet av  Anna, Arvid 971219 & Ottilia 010601
Hur länge efteråt var han saltfri? Jag menar alla bebisar ska ju hållas borta från salt, iallafall första året. Varför fick han saltfattig diet? För leverns skull?
 

Saltfattigt

Skrivet av  carol
Hejsan!

Ja, det stämmer att man ska vara försiktig med salt till barn under 1 år. Men eftersom min son hade så pass förstorad lever och dessutom gallsten så skulle han inte ha nått salt alls helst, eftersom man var rädd för att han skulle börja samla på sej vätska igen. Det var alltså förebyggande eftersom han var så svullen när han var sjuk.
 

I see! IMT

Skrivet av  Anna, Arvid 971219 & Ottilia 010601
.
 

Artiklar från Familjeliv