Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Eva
Har intet leversjukt barn men väl en njursjuk sådan. Skulle bara vilja veta hur länge efter en transplanation de måste vara hemma och inte får ut i barnomsorg eller förskola??

Min son är nämnligen snart 5 år och skall upp på listan för transplanation ( vi vet ännu inte om vi kan ta ngn av våra) under våren.
Svar på tråden: Hej!

Jag tror att det är så här...

Skrivet av  Annika K. + Sam 000613 + bf 15/4
Det beror på mycket hur gammalt barnet är, dvs utvecklat immunförsvaret är.
Sam vårdades i två månader på sjukhus efter transplantationen, sedan blev vi utskrivna med täta kontroller enl visst schema. Först tre ggr/v, sedan två ggr/v osv. Detta för att passa in rätt dosering av avstötningsmediciner. I början är det rätt höga doser, man trycker ner immunförsvaret rätt rejält, och då finns det naturligtvis större risk för infektioner av alla de slag. Men så småningom så sänks doserna, men den takten bestämmer ju läkarna... Men jag vet att skolbarn kan börja skolan ganska per omgående efter transplantation om allt har gått som det ska. Oftast blir man ju faktiskt friskare efter transplantationen.
 

Hej Eva!

Skrivet av  Anna, Arvid och Ottilia
Jag har en jobbarkompis som blev njurtransplanterad på Huddinge i början av september. 1 december tyckte hans läkare att han kunde gå tillbaka till jobbet. Då ska man tänka på att vi jobbar som poliser som klassas som högrisk vad gäller bakterier och sånt elände.
Han (min jobbarkompis) blev dock tvångssemestrad (han hade för mycket semester kvar) så han började jobba nu i januari. Han är där på halvtid för han känner sig fortfarande trött. Men det kan nog också bero på att han var väldigt sjuk i somras innan transplantationen. Han fick blodförgiftning med hög feber som inte gav med sig.
Min jobbarkompis fick åka hem innan det gått tre veckor från transplantationen och då hade han en början till avstötning precis efter. I dag mår han bra (trött då) och alla värden är bra. Han fick en njure av sin kusin. Han har (inte kusinen alltså)nån ärftlig sjukdom som slår ut njurarna.
Ska din pojke transplanteras på Huddinge? Du får gärna skriva på den här sidan, vi är ju lite besläktade. På Huddinge delar vi ju avdelning så man träffar en del "njurar" också. Min dotter är leversjuk.
 

Göteborg

Skrivet av  Eva
Han ska tas om hand av Sahlgrenska. I morgon skall jag ner till GBG och höra om fortsättningen. Jag kanske passar och det kan ju tyckas vara naturligt då jag är han mamma men han är adopterad så det var en hit då jag fick reda på att vi inte var helt opassande.

Roligt att man kan få vara med här också då vi inte är så många med njurungar!

Anledningen till att jag frågade var ju att han skall börja förskolan hösten 2004 så jag skulle vilja planera lite, han behöver barn och gruppträning innan då han ej lekt med barn innan han kom till Sverige 2002 som 4 åring
 

Jag pratade med min jobbarkompis

Skrivet av  Anna, Arvid och Ottilia
Han hälsade till dig och sa att du gärna får maila eller ringa honom om du vill. Han är ju inne i svängen. Maila mig om du vill ha kontakt med Anders. [email protected]
Hoppas det gick bra på Sahlgrenska!
 

Jo det gick bra..

Skrivet av  Eva
Enligt vävnadstest och crossmatch så finns inget att invända, behöver nu en donatorsutredning på mig ( om man nu har två njurar!!)

tack för tipset
 

Artiklar från Familjeliv