Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annika K. + Sam 000613 + bf 15/4 !

Skrivet av CS
Hej, läste ditt inlägg nedan (vilken jul!!). Blev så förvånad för jag trodde att man alltid var tvungen att äta avstötningsmediciner efter en levertransplantation, men det verkar jag ha missuppfattat. Är det vanligt att man slipper sådana mediciner? Vad avgör om man inte behöver?

JAg hör inte till denna snackgrupp, men har en flicka som har ett antal olika fel, bla kort tunntarm och föddes som liten upp med TPN och då blev levern så kass att det var tal om framtida transplantation, vilket lyckligtvis inte behövdes. Hon har så mycket andra problem så hon har fullt tillräckligt ändå.
Svar på tråden: Annika K. + Sam 000613 + bf 15/4 !

Nej det är inte vanligt.

Skrivet av  Annika K, Sam 000613, bf 14/5
Anledningen att vi slutade med avstötningsmedicinerna var att Sam fick en EB-virusinfektion som han inte blev av med och enda sättet var att sluta med avstötningsmedicinerna och aktivera hans immunförsvar igen. En risk vi var tvugna att ta. Nu har vi varit utan mediciner i ett och ett halvt år och jag vet att det finns ett till barn som dom tagit bort medicinerna på med gott resultat. Ingen vet dock hur länge det går att vara utan, det är pågående forskning med Sam som kanin helt enkelt. Det är en risk att ta bort medicinerna, avstötning vill man ju inte ha, och ingen vet vem som kommer att drabbas. Man följer levervärdena tätt och vid minsta förhöjning görs en leverbiopsi för att se om en avstötning börjat. Då får man sätta tillbaks medicinerna igen.
Både Sam och det andra barnet har fått en bit av en förälders lever, "levande donator". Det är kanske därför det har fungerat bra.
Sam har också haft TPN en period pga tarmproblem.
 

Artiklar från Familjeliv