Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här är vi & barnomsorgsfråga!

Skrivet av Axel och AK
Axel mår ganska bra, fast just nu är vi inlagda pga bakterier i blodet som Axel fått i sin special-CVK som han har för leverdialys.
Vilken typ av barnomsorg/anpassning i skolan har ni som har barn som behöver vara försiktiga med infektioner? Axel ska få börja i en grupp med 10 barn men dom har inga rutiner för att reducera infektionsrisken, så det är upp till oss att komma med förslag/direktiv. Alla tips/ideer mottages tacksamt.
Svar på tråden: Här är vi & barnomsorgsfråga!

Utomhuslek!

Skrivet av  Annax
När det blev dags för Ottilia att gå på dagis så frågade jag Björn Fischler om han tyckte att Ottilia skulle gå på vanligt kommunalt eller om hon skulle gå på Urochskurdagis (utomhusdagis där de sover ute och äter ute över 15 grader). Han tvekade inte och svarade: urochskur. Enligt honom den enda dagisformen som har papper på att de har mindre infektioner. Faktiskt har Ottilia inte varit så mycket sjuk sen hon började. Det avgörande tror jag är utomhussovandet i sin egen vagn. Man slipper buggarna som det små liven hostar på varandra inomhus.
Urochskur är i regi av Friluftsfrämjandet.
Kanske Axels dagis kan stjäla ideer från urochskur?
 

Tack för svar!

Skrivet av  Axel och AK
Vi funderade också på Ur & Skur dagis för Axel (och lillebror Erik) men det ligger så långt bort från där vi bor samt att Axel inte orkar med den ökade fysiska ansträngningen som uteaktiviteter ger.
Jag ska förmedla det här med att vara mycket ute och minskade smittrisken till dagiset.
Kanske han kan få sova i enskilt rum om don inte har möjlighet att låta honom sova ute.
 

Artiklar från Familjeliv