Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undrar....

Skrivet av undrande mamma
Har en fråga till er här...hur fick ni reda på att era barn är leversjuka...upptäckte ni själva att nåt var "fel"...???
Har en dotter som vid en provtagning upptäcktes att hon har förhöjda levervärden och nu är väl tanken att ta reda på orsaken till det...och vad jag tycker är lite jobbigt på ett sätt är att de tagit massor med prover och inget visar nåt...så man börjar undra...så nu är väl tanken att det ska göras en leverbiopsi men vet inte när..
blev kanske mycket svammel men som sagt när man inte vet nåt så...
Svar på tråden: Undrar....

Hej

Skrivet av  Annax
Du kan gå in på mina barns hemsida : www.babyfriends.nu/Ullman. Där finns en sida om min flicka som heter vägen till en diagnos.
Hoppas allt blir bra för er!
 

Fråga

Skrivet av  Elenor med Sol
Har de skickat prover till metabollab i Huddinge (eller göteborg)? Det finns många metabola sjukdomar som ger leverpåverkan och det kan vara ganska svårt att hitta dem. Prover och en sjukdomsbild kan hjälpa de som jobbar på lab att hitta rätt. I vissa fall tar de också en muskelbiopsi. Det var aktuellt för vår dotter, men de lyckades hitta rätt innan så hon slapp det. Lycka till!
 

metabola...

Skrivet av  undrande mamma
sjukdomar??? vad är det??? kanske en dum fråga men frågar man inte så...
jag antar att en del prover är skickade till gbg vet bara att proverna är skickade till olika lab och att läkaren har kontakt med nån i gbg...( vi bor inte så långt från gbg så)
 

Metabola sjukdomar

Skrivet av  Elenor med Sol
är sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen i cellerna. Finns hur många som helst. PKU är en av dem, men det finns andra varianter på proteinmetabola sjukdomar och sedan finns en mängd olika sorter med glukos, fett osv. Sol har en fettvariant som ger leverpåverkan när hon blir sjuk av infektioner eller om hon får fel sorts mat under lång tid. Fråga doktorn om det är med i resonemanget. Dessa sjukdomar är ibland svåra att hitta men det kan tyvärr vara helt livsavgörande för den som är sjuk. Hoppas ni får svar snart hur det än ligger till.
 

oki...

Skrivet av  undrande mamma
då är jag med...
i nuläget tas det prover ett par ggr i veckan samtidigt som det väntas på besked från gbg vad som ska ske härnäst. PKU är ett av de prover som tas varje gång...det enda vi vet i nuläget är att levervärdena är nästan normala utan att vi gjort nåt speciellt...men ingen vet varför eller varför de var höga när de tog prover för att kolla nåt annat...(fanns misstankar om hjärtsvikt första gången prover togs)
Men som sagt..hoppas på att få svar ganska snart på vad som är fel...nåt är det ju..antar jag iaf :)
 

Artiklar från Familjeliv