Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns det någon bra sida på nätet där man

Skrivet av Petra
kan få recept på olika maträtter utan mjölk.

Hur tänker ni då ni ska äta på restaurang eller då ni reser utomlands då det gäller allergi?

Jag tål inte mjölk och har börjat på ett nytt jobb då alla arbetskamraterna äter lunchen ute på restaurang.

Vill ju inte sitta själv och äta men det är lite extra bökigt då man är allergisk.
Hur gör ni andra?

Hur gör ni med maten då ni är utomland och bor på hotell?

Jag som tidigare sett fram emot dessa goda hotellfrukostar.
Svar på tråden: Finns det någon bra sida på nätet där man

www.allergimat.com

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Min yngste pojk är mjölk- och sojaallergisk och vi har gett upp att äta ute. McDonald´s that´s it, ungefär. Blev så trött på att förklara och förklara och förklara skillnaden på mjölkallergi och laktosintolerans varenda gång vi var ute.

Tyvärr är dte inte mycket bättre på hotellen. Det är ett fåtal hotell som vi bott på som har haft fullvärdiga alternativ (exempelvis bröd med smör och pålägg).

Usch, vilken dålig erfarenhet jag måste ha, jag låter ju jättenegativ! Hoppas någon annan har bra tips att komma med..
 

så här gör jag

Skrivet av  Sara
Jag är gluten och laktosintolerant, men litet liknande blir det ju...

Jag brukar äta lunch i personalmatsalen. Jag har pratat med dem om vad jag inte tål, så de vet att jag kommer och de fixar något speciellt till mig om det behövs. (Fast det kanske är svårare om man inte tål mjölk, med tanke på att mycket mat är stekt).

Fast om dina kollegor går till olika ställen varje dag så blir det ju svårare. Kanske kan du hänga med ibland och lära dig vilka restauranger som fungerar och vilka som inte gör det? Du kanske kan fråga vart de brukar gå och ringa till dem ställena?

Om jag bor på hotell i Sverige (gör jag nästan aldrig...) så ringer jag i förväg -de brukar kunna fixa glutenfritt bröd till frukost, och jag antar att de också kan fixa mjölkfritt bröd.

Om jag bor på hotell utomlands brukar jag ha med mig en egen brödpåse och så tar jag sådant från buffén som verkar säkert som skinka, juice och frukt. Mina (tjänste-)resor brukar oftast vara 2-3dagar, så då går det bra att ha med sig. Om jag är borta längre så försöker jag leta på en livsmedels- eller hälsokost-
affär och köpa mer bröd -det har hittills fungerat (med gluten alltså).

Kanske kan man förbeställa frukost utomlands med -men när jag försökte blev det så krångligt så jag tröttnade.

Vid restaurangbesök utomland har jag med mig ett språkkort från celiakiförbundet. Så får de läsa på sitt eget språk + att jag berättar på engelska.

Ö.h.t. vid restaurangbesök ska man kanske inte förvänta sig att alltid få sås, och att få vara beredd på att det bara blir en sallad ibland...
 

ang. språkkort

Skrivet av  Sara
Celiakiförbundet har språkkort för mjölkallergiska också.
 

Artiklar från Familjeliv