Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VIKTIG FRÅGA ang. -mjölk barn!!

Skrivet av Mamma T
Hejsan!
Jag har en tös på 3 som är intolerant mot mjölk.
Minns när vi fick nutramigen sa läkaren att det innehöll alla vitaminer o mineraler hon behövde.
Nu har hon ju slutat med välling och äter "vanligt" enbart, dock alltid mjölkfritt.
På 3 års kollen så frågade sköterskan om hon fick kalcium tabletter som tillskott... näe sa jag.
Men jag har grubblat mer på det, för jag läste på havre mjölken o 100 g innehåller 6& av rekommenderat dagsintag medan vanlig mjölk innehåller 15% av RDI.
En annan sak är att tösen har väldigt knakiga leder.
Det knäcker ofta till i hennes ljumskar.
Kan detta bero på kalcium brist?!?
Svar på tråden: VIKTIG FRÅGA ang. -mjölk barn!!

hon MÅSTE ha

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
kalkttillskott. Det med ljunmsken vet jag inget om, men se till att ge henne kalktabletter och du får gärna fortsätta med Nutran oxå, den innehåller5 ju fler nyttigheter än bara kalk. Den kan hon ju dricka som vanlig mjölk, ha till flingor mm.
Kalcitena från apoteket använda vi, har för mig att Jonna fick 500 mg, dagsintaget ska ligga på 600 mg o man räknade med att hon täckte resten genom maten.
 

Uff...

Skrivet av  Mamma T
... får jätte dåligt samvete nu faktiskt över att jag aldrig tänkt på kalken.... bläää.
Får genast börja med det.
Ger ni nutran kall då? Värmer ni ihop det eller vispar ni ihop det kallt??
 

Jag blandar Nutran kall..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Linus dricker Nutra till maten, när vi dricker mjölk, har Nutra till gröten osv. Skakar den kall i antingen en vällingflaska eller shaker.
Tack vare att han fortfarande äter/dricker minst en halvliter Nutra per dag (vi använder den även till hans mat och berikar ofta med pulver) så "slipper" han tillskott.
 

Men tycker du

Skrivet av  Mamma T
att jag ska ta kontakt med barnavårdscentralen o be de skriva ut tabletter eller ska jag traska dit själv och handla ut...??
Ge kallt var faktiskt riktigt smart (o billigare) jag har aldrig själv tänkt i de banorna... fy vad dåligt samvete jag får nu... =((((
 

Eftersom jag inte ger tabletter..

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
..så har jag ingen aning om vilken sort man ska använda. Men mitt sunda förnuft säger att eftersom dottern behöver det pga födoämnesallergi, så borde ni kunna få det utskrivet så att priset blir förmånligare..

Inte ha dåligt samvete! Har säkert inte gått nån nöd på henne! :o) Men bättre att ni börjar nu än inte alls!
 

Ha inte dåligt samvete!

Skrivet av  Maria
Tycker att det tjatas för mycket om mjölk och kalcium. Det finns massor av kalcium i andra livsmedel. Det är bara vi i norr som dricker så mycket mjölk, ändå har vi flest fall av benskörhet... Hur överlever barn i andra länder utan mjölk? Jag tror att det bara är negativt att dricka mycket mjölk. Ge tösen hemgjord mjölk på oskalade sesamfrön. Innehåller mer kalcium än mjölk. Mixa sesamfön med vatten och eventuellt banan eller honung. Mumsigt!
Har levt utan mjölk i större delen av mitt liv och aldrig haft kalciumbrist.
 

Svar

Skrivet av  Karin
Min son bröt ett ben som 1-åring (knäcktes väldigt lätt) och jag tog då upp frågan om det kunde ha att göra med kalkbrist (även om vi gett kalktillskott) men läkaren sa då att så små barn kan inte fådåligt skelett pga det så det gäller säkert ditt barn också.
 

Kalcitena

Skrivet av  Annica m Simon 0006 & Sarah 0304
Fick jag utskrivet till min flicka. Men däermot ingen nutramigen eller något sådant.
 

Artiklar från Familjeliv