Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag måste fråga er om (äckligt)

Skrivet av Allergisk son?
allergi. Jag misstänker att min son som är 1,5 år är allergisk mot något. Jag kan inte komma på vad, måste börja föra dagbok så jag vet exakt vad han äter och när.
Han bajsar lösare än vanligt(inte diarre) och det luktar kräk.
Han mår bra i övrigt och har inga prickar, inte ont nånstans, men just när det gäller "göra 2 an" så är det jättejobbigt. Detta har pågått i flera månader nu faktist och min fråga till er är kan allergin visa sig på detta sätt??
Svar på tråden: jag måste fråga er om (äckligt)

Jättebra att föra

Skrivet av  Lycka till!
ner för att se om det följer ett visst mönster...
Tex om du gett mkt pasta en period och diareérna varit värre kan man ju misstänka mjölen osv...
Men jag tycker du ska kontakta bvc först och främst eftersom det hållit på så länge men jag har fått lära mig att inte utesluta kost utan inrådan av läkare... så jag tycker du kontaktar dem i morgon o be om en tid för allergitester!
 

tack för ditt svar

Skrivet av  Allergisk son?
imorgon ska jag kontakta bvc.
 

Min son...

Skrivet av  NenNa m Ella 040110 + -98, -00
...uppvisade ungefär samma symptom i samma ålder. BVC ville inte göra någon utredning innan han varit lös i magen (eller snarare haft diarré) i ett år eftersom han följde viktkurvorna - men jag fick dem att inse att det inte går att ha en ett-och-ett-halvåring som bajsar 10 ggr per dygn så de stödde mig i att utesluta mjölk samt pricktester. Deet hjälpte också att han bajsade under ett BVCbesök och sköterskan själv fick känna doften. (Innan dess var åsikten att bajs _ska_ lukta illa...)

Det visade sig att han inte tålde laktos och att han var allergisk mot ägg. Vi hade aldrig kunnat \'hitta\' äggallergin själva eftersom symtpomet var att han reagerade på en massa olika saker i ett par veckor efter att han ätit något med ägg i. Dvs om han ätit ägg den senaste veckan så reagerade han på mjölk, soja mm inom en halvtimme från intaget...

Han är nu fyra år och fortfarande inte riktigt bra i magen. BVC har inte velat göra några mera utredningar fram tills nu eftersom han följt de heliga viktkurvorna hjälpligt, men nu har vi fått igång en liten utredning i alla fall. Han \'tömmer hela systemet\' ibland med kräksluktande \'lervälling\' rinnande nerför benen - och det är ju inte särskilt kul när man är fyra år!

Just det att bajset luktar kräks är ett tecken på att maten går snabbt igenom tarmarna och att man inte hinner att ta upp all näring.
 

Artiklar från Familjeliv