Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Eksemfunderingar

Skrivet av Therese m Simon -03 & Johannes -04
Min son Simon som är snart 20 månader har eksem. Han hade en del förra året den här tiden men i år är det mycket värre. Han har varit till hudmottagningen och vi har fått både kortisonsalvor och mjukgörande feta salvor som vi smörjer dagligen med nu. Men det blir bara mer och mer… Läkaren är lite inne på att det är något han inte tål. (eventuellt mjölk) Är det någon som haft liknande, vad var det som barnet inte tålde? Är det något annat jag kan göra än att hålla det mjukt fram tills vi vet vad det beror på. OM det beror på något vill säga, man kan ju ha eksem utan att det behöver bero på något. Lillebror Johannes har också haft utslag i ansiktet som varit som eksem, mina funderingar är nu om det kan vara något i huset som dom inte tål, typ mögel eller nåt sånt, men det brukar väl mer sätta sig som snuva och sådant va? Förstår ju att det inte är någon som kan ge mig några direkta svar här, men någon kanske vill berätta om hur det varit för er? Vi har ju läkarkontakt så vi kommer ju att få det utrett, men jag vill ändå höra med föräldrar som varit med om liknande hur det var för er!

*kram*
Svar på tråden: Eksemfunderingar

Min dotter har/haft

Skrivet av  Anna m.Savannah 0309
eksem sen hon var några månader. Då togs det blodprov som visade allergi mot mjölk. Vi tog då bort all mjölk ur min kost (jag ammade henne) och hon blev jättebra i huden.

Några månader senare fick hon tillbaks eksemen och blev behandlad med diverse olika kortisonsalvor och mjukgörande. Eksem blev bättre men hon hade i alla fall torr/känslig hud meg eksem i böjvecken och runt munnen till och från.

Till slut har vi kommit fram till att hon inte tål ägg och soja heller och nu är hennes hud jättefin.

Så visst kan det vara allergi men min sambo är inte allergisk och har ändå problem med eksem vintertid.
 

min son har........

Skrivet av  sgit och anders
hej therese.
jag kan förstår funderingarna. om du läser alla dem brev om Liam här ska du se hur många problem som han har nu för tiden med sin eksem.
vi tog allt han är allergisk mot bort och fotfarande är hans eksem varit dåligt sen hösten började.
jag förståt att denna vintern med sina väder sväningar är väldigt svårt för eksemen men också att vinter runt 2 års ålder är sämste och efter börjar förbättringarna. man kan bara hoppas.
jag tror att upp till den nya undersökning av allergierna du tyvär måste smörja.
kolla kanske frukt. Liam utvecklade plötsligt allergi till päron som upp till nu har varit den endast frukt han fick äta.
tror mig......jag känner kännslan av att titta på ett eksem barn. men......det ska utveckla bort.
jag skickar styrka och kramar ......varma,varma.
smörja vidare.
sagit
 

Så var det för oss

Skrivet av  Lena
Min son (3 är nu) hade som mest besvär kring 2-årsåldern (förra vintern), sedan har det successivt minskat och nu är hans eksem nästan borta. Vi behöver inte använda Mildisonet mer än några gånger i månaden, resten kan vi hålla i schack med vanliga mjukgörare. Vi har inte tagit bort något ur hans kost, däremot har han börjat äta omega3-tillskott, så det skulle vara det (har läst att många eksembarn har underskott av omega3 och att det kan påverka huden).
 

Min dotter

Skrivet av  Annjo
fick eksem när hon var nästan 1 år och vi fick redan vid första läkarbesöket ta blodprov för att se ev. allergier.
Nu är dottern 3 år och hon tål inte fisk, skaldjur, ägg, tomater, jordgubbar, kiwi och apelsin. Och så länge hon inte äter något av det och vi smörjer henne med mjukgörare så håller sig eksemen borta!
 

Tack snälla för era svar!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & Johannes -04
Simons eksem blir allt värre och värre, tyvärr. Jag har sökt läkaren idag så jag hoppas att han ringer upp mig så vi får göra tester på honom. Det ska ju inte bli värre när jag smörjer honom som jag gör tycker jag... Känns skönt att höra er andra berätta om hur ni har haft det, skönt att veta att man inte är ensam...

*kramar*
 

Artiklar från Familjeliv