Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur fungerar glutenintolerans?

Skrivet av Jenny m 3 döttrar
Min man är alltid trött och sliten, och inte riktigt okej i magen. Han är dessutom väldigt smal och tunn.
Att han inte tål mjölkprotein vet vi redan, men vi funderar på om han även har glutenint, då hans mamma och andra släktingar har det.
Blodprovet visade inget, men visst kan man ha det utan att det syns på blodprov?

Min fråga är: Om han äter mindre mängd gluten någon vecka, blir han då bättre i magen direkt då? Och sämre direkt när han äter full mängd igen?

Jag vet att man inte ska ta bort all gluten då det försvårar en ev biopsi, men vi vill ändå prova att minska glutenintaget en tid. En biopsi är ju inget trevligt, så märker vi att han mår bättre med glutenfri kost så struntar vi i läkarundersökning.
Svar på tråden: Hur fungerar glutenintolerans?

Hur man reagerar är

Skrivet av  Ango - 2 x glutenintolerans
väldigt individuellt. Just bland vuxna är symtomen på celiaki ofta mycket diffusa och många får andra "stämplar" än just celiaki (t ex kan en långvarig depression vara symtom på en glutenintolerans, men behandlas med psykofarmaka istället för glutenfri kost).
Hur fort man blir bra om man tar bort gluten är också individuellt. Ni får räkna med minst 1 vecka för att kunna se någon skillnad alls. När han äter gluten igen kommer han förmodligen att ganska fort bli sämre igen.

Skulle ni märka skillnad är det ändå viktigt att göra en biopsi. Visst det är obehagligt, men det tar ju inte så lång tid! Det är viktigt att ni får det på papper, dels för att ni ska kunna köpa glutenfria produkter billigare på Apoteket (kolla hur det funkar för vuxna i just ert landsting) och dels för era barns skull (om något skulle hända i framtiden och sjukdomshistoria behöver kollas)!

Kramisar
 

Tack Ango

Skrivet av  Jenny m 3 döttrar
för ett mkt bra svar.
Vi provar fram till jul så får vi se.
 

Min dotter

Skrivet av  anna-frida
var nästan vuxen, 13 år, då hon fick sin diagnos. Hon hade ont i magen, var alltid hängig och trött, lessen ibland. Det tog kanske en månad, med glutenfri kost, innan hon plötsligt började äta som häst och orka mycket mer, en annan människa, faktiskt. Hon hade också en sekundär mjölkprotein-intolerans som nu "försvunnit".
 

Jag har

Skrivet av  Jenny m 3 döttrar
lite funderingar kring om även min 10-åriga dotter kan ha gluten då hon ofta är småhängig och har lite feber. (se min fråga nedan om allergi och feber). Hon har dessutom ett himla humör, men det kan ju såklart bero på andra saker...
Ska kolla med barnmott om de kan testa henne.
 

Vi gick

Skrivet av  anna-frida
bara till vårdcentralen och fick blodprov taget. När det provet visade sig positivt fick vi genast tid på barnmottagningen för tarmbiopsi.
 

Artiklar från Familjeliv