Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glutenfritt - tips önskas

Skrivet av Sussi m Maja + 6 till...
Hej

Jag är ny på den här sidan. Min ena dotter, snart 16 år, har dagen före julafton fått reda på att hon är glutenintolerant. Hon har dessutom astma, viss allergi, eksem och diabetes (debuterade i augusti förra året). Nu vill jag gärna ha tips på lite glutenfria saker, vilka av alla mixer som bra/goda, recept eller var man kan få tag på bra och enkla recept osv.

Vi har inte varit till läkaren och dietisten än iom att det är så mycket helger, men de ville att vi skulle börja med så mycket glutenfri kost som vi kunde fixa själva. Så jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få av er härinne!

Tack på förhand!
Svar på tråden: Glutenfritt - tips önskas

Jag hjälper gärna.

Skrivet av  mfors
Det är så här att jag har tre ungar och en sambo som inte direkt är glutenintolleranta men vrålallergiska men jag gillar att laga mat.... Börja kort och gott med att ersätta allt med majs eller ris. Sen får du fråga på, Hirs, Bovete, det går att fejka det mesta! Jag har t.om. griljerat julskinka utan ströbröd och gjort pepparkakor som faktiskt blev bra helt utan 4 sädesslagen/gluten. Så det finns hopp :-)
 

väl krångligt kanske

Skrivet av  Sara och Hugo
Sussi, du kan mycket väl göra som mfors föreslår -men det är enklare att också använda "vanliga glutenfria varor". De flesta affärer har glutenfria: mjölmixer, makaroner och knäckebröd, ev. också mjukt bröd (fryst eller vakumförpackat).

(Som en förklaring: mfors (eller hennes barn) tål förmodligen inget vete alls, men om man är glutenintolerant tål man (de allra flesta i alla fall) också ren vetestärkelse -vilket det är i många glutenfria produkter.)
 

å jag också

Skrivet av  anna-frida
Min dotter fick sin diagnos när hon var 13 och är nu 15, (hon tål allt annat). Vi bakar och lagar mat efter alla regler och det går bra. Vi använder oss av de bak-och kokböcker som kommit under de senaste åren, de recepten är ibland anpassade efter andra allergier också. Vi tycker att Finax mjölmix fungerar bäst och bakar oftast med Fiberhusk och linfrön, då blir brödet bäst.
Ni har säkert allaredan koll på det men Celakiförbundet och Diabetesförbundet har haft kurser för ungdomar med både celiaki och diabetes, kolla på celiaki.se.
i all hast...
 

Tack för era svar! *imt*

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
 

Artiklar från Familjeliv