Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man bli äggallergisk över en natt ?

Skrivet av raisa
Min dotter är 4 år och har ätit ungefär lika mycket eller lite ägg som någon annan fyraåring, och det har gått bra. Men när hon stod brevid mig och jag penslade bullar med ägg, svullnade ögonen igen så att hon inte kunde se. Samma sak hände sen när vi bakade sockerkaka, och när vi kokade ägg. Vi har funderat och
kommit fram till att det måste vara äggen hon reagerar på. Kan man bli SÅ allergisk bara helt plötsligt ? Kan det ha med MRP vaccinationen hon fick veckan innan hon började reagera mot ägg ? Hon fick den för ca 1 månad sen.
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Kan man bli äggallergisk över en natt ?

Svar

Skrivet av  Karin
I princp inget barn reagerar för sputan dvs inte ens de som är mkt allergiska så att det har något samband verkar inte sannolikt. Har man anlagen för allergi så är det klart att ju mer man utsätts desto större är risken att allergin någon gång bryter ut så någon gång rinner bägaren över. Min son har t ex aldrig ätit av något av de ämnen han är allergisk mot men reagerade ändå extremt första gången han fick prova dvs det han indirekt hade utsatts för via amning och via damm i luften räckte för en jättereaktion från den ena sekunden till den andra.
Vänd dit till BVC så kan ni kanske få göra ett enkelt pricktest. Du kan ju själv även prova genom att droppa lite äggvita på underarmen och avvakta reaktion.
 

allergisk

Skrivet av  bakkerbhai
mot ägg visade pricktestet.
Helt plötsligt bara sådär.
 

Artiklar från Familjeliv