Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalktillskott och järnbrist

Skrivet av Tacksam för råd och hjälp!
Jag har frågor till er kloka och erfarna om min mjölkallergiske pojke på 10 1/2 månad. När ska man börja ge kalktillskott och vilka tabletter ger man då? Hur har ni gjort? Han dricker bara lite Nutra (ca 1 dl) på morgonen och i övrigt vanlig mjölkfri mat och gröt (är kinkig med maten). Sen en undran kring järnbrist. Hur har ni märkt av det på era barn? Vilka symptom har ni sett och hur har det förändrats sedan ni givit extra järn? Min son är ofta glåmig, med mörka ringar under ögonen, och jag undrar så mycket vad det beror på. Tack på förhand för svar!
Svar på tråden: Kalktillskott och järnbrist

Symtom..

Skrivet av  Nickis@
....på järnbrist är trötthet och blekhet. 1dl Nutra är alldeles för lite för att få i sig järn. Ett barn upp till 6år ska ha 600mg järn/dag. Vi kör kalcitena tugg tabletter. I början mosade jag ner det i maten men nu tuggar hon dem själv. Du måste se till att han får i sig ordentligt med kalk, pga skelettet.
 

Järn och kalcium

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
järn är en sak, kalcium något helt annat. Man får inte järnbrist av för lite kalcium utan av för lite järn ;-)
Kalcitena innehållet kalcium, inte järn. Annars stämmer det med 600 mg kalcium/dag. För järn ligger dagsbehovet på runt 12 mg tror jag...
 

Aha-upplevelse!

Skrivet av  Jassa
Kanske är jag ganska trög men jag fick en riktig aha-upplevelse när jag läste ditt inlägg. Min son som är 7 månader har också järnbrist och har också mörka ringar under ögonen. Men jag har aldrig satt det i samband med järnbristen utan bara tänkt att han bara ser ut så, alla ser ju olika ut... Jag känner mig faktiskt rätt korkad just nu =)
Vi försökte ge honom järnmedicin men då slutade han helt att äta så nu har vi slutat så jag kan inte säga hur han har förändrats. Kalktabletter har vi inte börjat med, vi är på tredje veckan av en mjölkfri testperiod.
 

Han behöver

Skrivet av  Åsa m A&E
ha kalk nu om han dricker så lite nutra. ca 500mg kalk om dagen från nutramigen eller tillskott resten kan komma från annan mat (600mg är rek). Så ett par tabletter om dagen kanske 2 st 250mg Calsitena.

Vad det gäller järn så har inte mina barn haft det vad jag vet. Men ge mycket c-vitamin till maten och inte kalken i samband med huvudmålen. kalk minskar järnupptaget så det är bättre att ge det till ett redan "mjölkrikt" mål.
 

Ta kontakt med dietist

Skrivet av  Kullan
Dietister finns på de större sjukhusen och är bl a till för barn med födoämnesallergier. Du behöver inte ha någon remiss utan det brukar bara vara att ringa. Vi har fått stor hjälp av vår dietist som vi träffar varje halvår.
 

Artiklar från Familjeliv