Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Extra kostnader för mjölkfri kost?

Skrivet av Linda m. Tim & Linus
Finns det något bättre att gå på än konsumentverket (för visst är det väl dom som har en lista över matkorgen) vad gäller kostnaden för ett mjölkallergiskt barn? Tvistar om förhöjda matkostnader med en vän som bestämt påpekar att det inte kostar extra, men som vi alla vet så kostar det ju en hel del att byta ut alla mjölkprodukter. Vet inte riktigt hur de räknar..
Svar på tråden: Extra kostnader för mjölkfri kost?

Svar

Skrivet av  Karin
Det finns ingen annan sammanställning och det är tyvärr den som kassan använder vid beräkning av vb. Vi med allergiska barn vet ju att det kostar mer än så men du kan ju ge lite exempel på priser själv. På t ex smör skiljer det ju inget alls skillnade blir kanske att man måste ha två olika smör om inte hela familjen äter mjölkfritt osv. Då blir det ju lite dyrare och mer smör, mat osv går till spill eftersom det är dyrare och svårare att laga och spara bara en portion. Mjölken är ju betydligt dyrare och t ex Oatlys glass kostar mer. I övrigt är det ju inte så stor skillnad på att köpa färdiga produkter med eller utan mjölk te x bröd mm. Vi kan ju nästan aldrig välja märke vilket gör det dyrare och våra produkter är aldrig på extrapris.
 

Tack!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Jo, det är ju sant, förståss!
Frågan är ju bara hur KOV räknar? För en fördyrad matkostnad på 130:-/år (ca) är ju skrattretande..

Nåja, ska göra min egen lilla sammanställning! Tack för tipset!
 

130 kr???

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
Är det vad kov anser att den ökade matkostnaden vid mjölkproteinallergi är? Skrattretande!
Är det vad man får ut i vårdbidrag också? I såfall är det ju inte ens värt besväret att söka.
Jag har tänkt att söka för mina 2 barn, men har inte orkat ta tag i det än för det verkar så krångligt.
 

Nu har jag läst om vårdbidraget,

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
och eftersom man måste ha minst 7 tim merarbete/vecka om man samtidigt har dyrare matinköp så är det ingen idé att jag söker. Vi har bara dyrare mat, inte särskilt mkt mer tid. Bakar gör jag kanske 1 g/mån, all mat lagas mjölkfri så tar matlagningen inte mer tid heller.
 

Tycker inte det kostar så hemskt mycket mer

Skrivet av  Illan
Nog tycker jag att våra gemensamma skattepengar kan gå till bättre saker än till att underhålla oss med pengar. Sååå mkt dyrare är det ju inte. Nutramigen får man ju kraftigt rabatterat via livsmedelsanvisningen. Sen äter hela familjen mjölkfritt margarin, mjölkfritt bröd osv osv. Det som tillkommer är lite havremust (en tia paketet), Solhavre (obetydligt dyrare än vanlig mjölk), iMat o yosa... Även om Pyret inte vore mjölkallergisk skulle hon säkert föredragit annan yoghurt än storasyster osv, så man skulle köpt dubbelt ändå. Nä, mjölkallergi är ingen grund för en massa ersättningar.
 

Det var inte tal om ersättningar!

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Som jag skrev i ursprungsinlägget så handlade det om en diskussion mellan mig och en vän som precis som du tyckte att det inte var dyrare!

Det är bara att gratulera att du slipper fördyrade utgifter pga allergin.
 

Nog är det dyrt alltid!

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
I min familj är det 3 av 5 som inte tål mjölk, vilket gör att all mat lagas mjölkfri. I vår ICA-affär kostar solhavre 13.90 har jag för mig, men åker vi till "stan" och storhandlar så passar jag på att köpa oatlys havre+ för kalkens skull. Den kostar runt 17-18 kr, vilket är 2.5 g dyrare än vanlig mjölk.
Och ta tex sour surprime jämfört m creme fraiche! Jag köpte en burk SS före jul för att testa, den kostade 44.90. Men den uppskattades mycket av maken, som saknar gräddfil och creme fraiche till bla tacos sen han blev allergisk.
Havreglassen är ju mkt dyrare än vanlig glass, och när 3 st ska äta den går det ju nästan åt en sån där liten förp.

Med ett litet allergiskt barn märks det kanske inte så mycket, men med flera i familjen eller ett barn med fler allergier så märks det absolut.

 

oj....

Skrivet av  sjungande kossan
här i norrland kostar solhavren 16.90 och SS kostar 2 kr....*hurv*
 

Artiklar från Familjeliv