Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en fråga till! (om mjölkfri mat)

Skrivet av Cissi med Gustav 2/8-03
Blir det gott att göra Lasagne med sås utan ost i?
Svar på tråden: Jag har en fråga till! (om mjölkfri mat)

Det tycker vi!

Skrivet av  Cecilia med små troll
Mina barn älskar lasange och jag gör den alltid utan ost. Lite extra krydda i behövs för att det ska bli god smak men som sagt, poppis här hemma i alla fall!
 

Reklam?

Skrivet av  anna-frida
Jag brukar rekommendera att man tar kontakt med Celiakiförbundet, celiaki.se, de organiserar ju alla som inte tål gluten, vete, mjölkprotein, laktos, soja och något till ?? De har jättebra "innehåller-kort", med info vad som innehåller eller inte innehåller t.ex. gluten, praktiskt att ha i plånboken och de har också mat- och bakkurser. På somrarna har de läger för barn och ungdomar, de är mycket populära.
PS: är det reklam? det är ju en patientorganisation....
 

Jag brukar...

Skrivet av  Nickis@
...koka iMat och visspar i ett ägg som jag häller på, gör även samma sak på pizza och sen in i ugnen, då blir det nästan som Mozzarella ost. Hittade iden i Ica tidningen.
 

Ost...

Skrivet av  Anette
Jag använder Vailos emmental ost (röd förpackning)när jag gör lasagne, denna skall vara helt laktosfri så som valios mjölk och grädde är.
Jag äter endast laktosfria produkter för jag klarar ej låglaktos!
 

bara små mängder laktos i ost

Skrivet av  Sara
Har du provat annan ost?
Hårdost innehåller väldigt små mängder laktos. Jag klarar inte heller t.ex. låglaktos mjölk, däremot går vanlig hårdost bra t.o.m i större mängder.
Ju mer lagrad osten är, desto mindre laktos är det i den. Så om du törs (och gillar det) tycker jag du ska prova på litet lagrad ost.

Till Cissi:
laktosfria produkter är inget alternativ för den som är allergisk mot mjölk -men det hade du väl redan klurat ut hoppas jag.
 

Artiklar från Familjeliv