Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

attityden till mäns och kvinnors språk

Skrivet av linka
På en kurs i språkbruk fick vi läsa en undersökning om attityden till mäns och kvinnors språk. Man komponerade en text (som för övrigt var skriven av en man), delade ut den till en stort antal människor, både kvinnor och män i olika åldrar och från skilda socialgrupper. Innan detta gjordes hade man dock delat in alla människor i två grupper. Den ena gruppen fick en kopia som bar underskriften Ingmar Johansson, den andra med underskriften Ingmarie Johansson.
När man sedan intervjuade människorna från de olika grupperna stod det klart att attityden var helt olika till de två textera, trots att det ju bara var en underskrift som skilde dem åt!! Ingmars text mottogs med ord som "sakligt" och "insiktsfullt", medans Ingmaries ansågs vara "pratig" och "osaklig". Och det var alltså både män och kvinnor överens om.
Jag tycker att det är så himla svårt att veta vilken ände man ska börja i, när till och med kvinnor själva ser ner på sig själva så. Tänk om man kunde bortse från det där könet nån gång.
Svar på tråden: attityden till mäns och kvinnors språk

Intressant!!

Skrivet av  Absolut-ist
Eftersom jag har en förkärlek till psykologi, som denna studie verkar vara gjord inom, är jag mkt intresserad av att få tag på källmaterialet till det du skrev om. Var kan jag få tag på det du berättade om?
 

Linka!

Skrivet av  Absolut-ist
Alltså, den där undersökningen kommer jag har STOR användning av när jag krossar fördomar inom frikyrkan (inte för att de är dummare utan för att det är där jag politiskt primärt arbetar för förändring). Snälla, kan du hjälpa mig att få tag på den?
 

visst.

Skrivet av  linka
Jag pluggar inte nu utan är mammaledig, men ska försöka pallra mig ner till institutionen för att få tag på materialet innan de stänger för sommaren. Jag hör av mig här på snacksidan så fort som möjligt.
 

här har du min mejladress

Skrivet av  Absolut-ist
[email protected]

hemskt tacksam!

Vilken institution är det? Om det är psykologiska/sociologiska i Stockholm så kan jag fixa det själv om du berättar var jag ska leta.
 

Usch

Skrivet av  Kaja
det är så jobbigt att läsa och höra om sådana undersökningar. Man blir så nedslagen.
Hur ska det kunna förändras? Det är på något sätt svårare att ta i än att räkna ut skillnader i lön, eller räkna antalet kvinnliga vd:ar mm. Den där typen av diskriminering som underökningen handlar om drabbar antagligen mig och alla mina medkvinnor i någon form i stort sett varje dag och kanske märker vi det inte ens. Vi vet inget annat. Och inte männen heller. Fy vad jobbigt det är att tänka på.
 

Deprimerande *imt*

Skrivet av  H-n
..
 

Hur är det?

Skrivet av  Tove
Har hört talas om den där så länge. Tjugo år? UNdrar om det förändrats med tiden?
 

Artiklar från Familjeliv