Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn och intressen

Skrivet av likhetsfeminist
Dottern skriker glatt "gävskopa!" eller "La-bil" eftersom de renoverar ett hus vi passerar varje dag på väg till dagis. Hon leker med bilar och motorcyklar och gillar att brottas och busa. Hon leker gärna med sina mjukdjur och sina få dockor, matar dem och lägger dem, men oftast kör hon rally med dem i lilla docksulkyn vi köpt. Hon har precis börjat bygga på egen hand med lego, älskar att rita och sjunger hela sånger (hellre än bra då hon bara är två år). Den lilla plastservisen är också mycket populär och numera får vi dricka minst 6-8 koppar kaffe om dagen *ler*

Men det hon helst gör är att undersöka nya saker, helst riktiga saker. Det finns ingen gräns för hennes fantasi faktiskt.

Vi har jobbat mycket med att ge henne olika saker att leka med, och att inte ge henne sånt som är för "färdigt", och nu verkar det som att det börjar löna sig. Men dagis ska också ha ära för detta, för där har vi aldrig märkt av någon särskild särbehandling av barnen. Så alla ni som vill ge barnen möjlighet att själva välja, ge inte upp, det går.

Sen får vi se hur vi klarar den rosa prinsessåldern *s*
Svar på tråden: Barn och intressen

Klarade mig från prinsessåldern

Skrivet av  lilla e
Kul att din dotter gillar att bygga lego, det var min favoritsysselsättning när jag var liten! Med sorg har jag sett att dagens lego är mycket mer begränsat än när jag var liten, med mer färdiga byggnader och inte lika fantasieggande. Dessutom uppdelat i pojk och flicklego :-( Det blir att ta fram mitt gamla lego med "fyror" och "åttor"!

Jag gillade även mekano, dockor (fast jag brukade operera dem eller lippa av håret) och framför allt mitt underbara dockskåp där man kunde leka översvämning så att alla dockorna var tvungna att binda fast sitt bohag på flottar och segla ut över vår blå korkmatta.

Mina föräldrar var toppenföräldrar som lärde mig att leka fantasifulla lekar. Regniga dagar kunde jag få en postorderkatalog och en miniräknare och "köpa" saker till en viss budget. Eller så fick jag lite skrot att bygga saker med. Utomhus var det sandlådan eller snöhögarna som gällde, inget färdigt där inte utan bara fantasin satte gränser. Jag och mina föräldrar var ofta i skogen och tittade på myrstackar, fåglar och blommor.

Jag är övertygad om att mitt tekniska/naturvetenskapliga intresse grundades i barndomen tack vare att jag uppmuntrades att leka med icke-färdiga leksaker. Jag hoppas ha tålamodet att lära min son hur kul man kan ha med lite stenar och rinnande vatten...
 

Fast det var kul med prinsessåldern

Skrivet av  Elanor
Dottern är en mycket allsidig person och hon har haft tur som haft en sykunnig mor.

Och jag har sytt: spindelmandräkter, clowndräkter, bäbi-dockor av gamla tubsockor, trolldräkter, overaller till dockorna.

Men det roligaste var nog när hon var 5. Jag handlade tyll i mängder. Det varade ett helt år. En ljusblå prinsessklänning i satäng och tyll... En rosa balettkjol... Sedan började hon skolan och det var bara stentuffa, svarta kläder som gällde. Men så jag njöt. Kanske delvis för att min egen mamma var en genompraktisk idrottskvinna som aldrig hade något annat än träningsoverall på sig och inte tyckte att kjol var något för flickor...

Nuförtiden får jag hjälpa dotterna att sy egenhändigt designade kläder, gärna av mina gamla tyger från 10-gruppen. Det är nästan lika kul.

Var ålder har sin smak. Man behöver nog inte frukta prinsessåldern så mycket. Barnen prövar väl de identiteter som de behöver och lämnar dem som de inte känner sig hemma i. Min dotter är nu tio år senare så långt från tyll som man bara kan tänka sig.
 

Är mitt uppe i en prinsessperiod

Skrivet av  Stareye
Vår dotter, som är 5½ år, är väldigt förtjust i allt vad rosa, lila, tyll, rosetter, klänningar och prinsessor heter. Favoritsagor just nu är Snövit, Askungen, Törnrosa o.dyl. sagor. Själv avskyr jag allt vad tyll och rosetter heter, och skulle _aldrig_ sätta på mig sådana kläder, så inte har hon fått det hemifrån i alla fall. Men för mig får hon leka prinsessa hur mycket hon vill om det gör henne glad.

Samtidigt är hon väldigt fascinerad av dinosaurier och lånar nästan bara böcker om dem på biblioteket. Så här finns det inget mellanting, antingen är det skönheter eller odjur *ler*.

Utöver dessa intressen är hon inne i en väldigt harmonisk period i sitt liv. Hon pysslar mycket; ritar, gör kort till sina kompisar och sin stora kärlek, pusslar, leker med sina små plastdjur m.m. Men hon är också väldigt motorisk (eller hur jag ska uttrycka mig) och gillar att dansa, hoppa, skutta och klättra omkring. Vi går på föräldra-barn-gympa en gång i veckan och det tycker hon är jättekul.

Ja, det var en liten beskrivning av vår dotter och hennes intressen.
 

Har gett upp att försöka ge "flickleksaker"

Skrivet av  Ellis mamma
Hatar verkligen uttrycket "flickleksaker"!
Min son är just fyllda 2 år och bara intresserad av
bilar, tåg och flygplan. Har gett honom en docka och
dockvagn, men dockvagnen fyllde han med sten och släppte ner för garageslänten. Visserligen så kör han sitt tåg i dockvagnen. Så jag har nog gett upp lite med att försöka få honom intresserad av "flickleksaker". Sonen skall på barnkalas med prinsesstema på lördag - funderar på att klä ut honom till prinsessa :+)
 

Apropå små prinsessor

Skrivet av  AnnaX
Mina döttrar har minsann haft varsin rosa period. Men nu var det en annan episod som slog mig.
När yngsta dottern hade 4-årskalas var en av gästerna en pojke, som anlände i byxor, skjorta och slips (!) och med en inslagen present. Presenten visade sig vara ett helt set i tyll-liknande tyg, paljetter och plast, med "klackskor" (som ungarna sa), en liten märklig "damhatt" med flor, handväska, stora blaffiga örhängen osv. Presenten beundrades vederbörligenav dottern och övriga kompisar, men den som var mest sugen på att testa den var den lille givaren. Ingen protesterade, inte dottern heller, han var helt klart mest angelägen. Slipsen åkte omedelbart av, och en stolt liten kille trippade hela kalaset omkring på "klackskor", blänkande av paljetter och vippandes med handväskan.
Dottern lekte sedan en del med prylarna, men inte alls med samma djupa engagemang.
Jag hoppas att killen fick ett eget set i present sedan. Och jag undrar om inte prinsessperioden skulle vara vanligare bland små killar, om inte allt omkring dem talade om att det är en "tjejgrej".
 

Min son

Skrivet av  Charlie
som är 20 månader älskar att försöka gå i mina högklackade skor, vill alltid bära på min handväska, älskar huvudbonader och halsband. Men jag tror mest det beror pa att pappas kläder inte är lika roliga att låna!
 

Precis som på vårat dagis

Skrivet av  likhetsfeminist
där springer alla ungarna efter varandra i gamla pumps med handväskan dinglande på armen. Och varenda eftermiddag dricker de "kaffe" och jag blir alltid bjuden när jag kommer. Jättemysigt.

Jag tror det tillhör åldern också, även om de kan skilja på mammor och pappor har de ingen uppfattning om att det är något man inte "får" om man tillhör det ena eller det andra könet.
 

Det är ju precis så jag önskar att det fick vara

Skrivet av  likhetsfeminist
Jag hoppas hans föräldrar är vidsynta nog att låta honom ha prinsessaker efter detta!
 

Artiklar från Familjeliv