Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnen länge på dagis pga kvinnorna?

Skrivet av Sportbil
"Ett annat skäl är, enligt kommunförbundets ekonom Anders Jonsson, att många fler kvinnor i Stockholm än i övriga landet förvärvsarbetar."

Hur mycket statistik, demografi och samhällskunskap kan en ekonom på kommunförbundet egentligen som motiverar varför hans "förklaringar" är korrekta?

Jag skulle vilja påstå följande:
1) Stockholm har flest en-personershushåll, många procent fler än resten av Sverige.
2) Stockholm har ett kvinnoöverskott.
3) Stockholmarna föder färre barn och senare barn i snitt per invånare än i resten av landet.

Min förklaring:
a) fler kvinnor förvärvsarbetar i Stockholm p g a att där finns fler kvinnliga en-personshushåll. Detta har inget med dagis att göra och har ingen effekt på tiden ett barn är på dagis eftersom dessa kvinnor inte har barn.
b) ju äldre man blir desto mer gör man karriär (BÅDE kvinnor och män!). Allra helst gäller detta i storstäder där fler s k karriäryrken finns. Eftersom Stockholmare får barn vid äldre ålder genomsnittligen så är de oftare "mitt i" karriären och månar om den. Därför har de sina barn längre på dagis.

Se där en lika trolig förklaring som den som en annan amatör-statistiker erbjudit i Aftonbladet! Och min förklaring har inget med kvinnor och män att göra.
Nöjda så?


Svar på tråden: Barnen länge på dagis pga kvinnorna?

Bra talat!

Skrivet av  Björn
Jag irriterade mig också på den artikeln.
 

Jag tyckte också att det var konstigt

Skrivet av  Elanor
Dels för att icke förvärvsarbetande kvinnor torde ha barnen på dagis 0 timmar. De barnen borde alltså inte ens ingå i statistiken över vistelsetid på dagis. Dels för att stockholmarna har de längsta restiderna i landet vilket förstås påverkar barnens vistelsetider.
 

Mmmm...

Skrivet av  Fru Marmelad
...jo, jag tror du är inne på rätt spår faktiskt.
 

Ja, vi höjer nog dessvärre statistiken rejält...

Skrivet av  jijel
...med dagisplats i Hökarängen söder om stan och bostad på Kungsholmen pendlar jag i nästan tre timmar om dagen för att hämta och lämna på dagis, och min man i nästan 4 timmar eftersom han dessutom jobbar ca en timme med kollektivtrafik norr om stan :o(
 

Varför

Skrivet av  Random
vill ni ha ert barn på förskola i Hökarängen?
 

Det vill vi verkligen inte...

Skrivet av  jijel
...men det finns dessvärre inga platser på Kungsholmen där vi bor, så vi var tvungna att acceptera platsen i Hökarängen eller bli utan plats. Så funkar garantin här i Stockholm :o(
 

Statistik kan förklara det mesta!

Skrivet av  H-n
Vilket ditt inlägg är ett bra exempel på. Själv försöker jag läsa mellan raderna och se vad det egentligen handlar om. (En yrkesskada kanske - är ingenjör.)
 

Artiklar från Familjeliv