Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bara tal

Skrivet av OE
om kvinnan, kvinnomakt, kvinnors jämlikhet, kvinnor som offer. Män däremot krigar och lägger ner offer. Nu får feminismen större makt i samhället och vi som inte köper ideologin måste bara flyta med. Vem analyserar feminismens inverkan och långtidseffekter på samhället egentligen? Tycks vara självklart att den är till 100% av godo i en värld där alla, i de flesta övriga frågor (undantaget vissa andra PK-frågor), är rörande överens om att ingenting är bara svart eller vitt.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,368058,00.html
Svar på tråden: Bara tal

??

Skrivet av  cath
eh? en - EN - offentlig person, politiker, som nu offentliggör att hon ska lägga all sin energi på feminismen, och du talar om större makt, att andra bara måste flyta med, osv osv ?

weeha.

sen orkar jag inte kommentera resten. ta det inte personligt, det är bara det att jag inte ser det så givande att diskutera med folk som inte lyssnar.
 

Så du menar

Skrivet av  OE
att hon är den ENDA som har makt att föra ut feminismen i samhället idag och se till att vi alla måste leva efter dess verkningar? Varifrån kom kvinnofridslagen ifrån som utgår från att kvinnor måste skyddas, men inte män, och att förövare är män och aldrig kvinnor? Könskvoteringar, som drabbar både män och kvinnor negativt i långa loppet och inte fungerar överallt och i alla situationer? Ja inte vet jag nu längre, för inte var det väl Schyman...

Så skriver du:
"sen orkar jag inte kommentera resten. ta det inte personligt, det är bara det att jag inte ser det så givande att diskutera med folk som inte lyssnar."

Ska jag säga samma sak om de feminister jag försöker diskutera med då? Ja, ingen dum idé kanske om "lyssna" är att omvändas och hålla med. Dock: Det är inte det jag är ute efter utan reflektion och debatt i ämnet.
 

(lite långt)

Skrivet av  cath
ibland får jag en känsla av att ”herregud, de har ju rösträtt och kvinnofridslagen, är de aldrig nöjda?? ska de kräva samma rättigheter och plats nu också??”

well, överlag är mannen norm. det betyder inte att alla män – eller ens de flesta män – ser sig som förmer än kvinnor, det betyder att det finns en struktur som sätter mannen i första rummet. då kan man tvingas bryta den normen radikalt genom t.ex. kvotering, schymans utbrytning och fokusering på feminismen eller liknande. det är inget självändamål utan ett medel.

strukturerna är även så utformade att de ger oss roller vi förväntas leva upp till, både kvinnor och män. utefter de strukturerna och rollerna har man sen byggt vidare ett samhälle med lagar och regler som passar de som är enligt mallen – normen.

men alla passar inte in. det är inte längre självklart att kvinnan ska ta hand om barnen och männen sköta försörjningen. tyvärr släpar lagar och bestämmelser efter och drabbar både kvinnor och män på olika sätt.

jag har ju många åsikter och tankar angående försök att ändra på det, men jag vet ju också att alla inte ser det ur mitt perspektiv. t.ex anser jag det självklart att vi måste lagstifta om 50/50 föräldraledighet. kanske – förhoppningsvis – är det inte en lagstiftning som måste vara evig, men utan mer eller mindre radikala förändringar kommer kvinnor fortsätta vara hemma mer än män, vilket i sin tur leder till att kvinnor får lättare att få vårdnaden i vårdnadstvister, och att de får svårare att komma ut på arbetsmarknaden mm mm.


att nu schyman gör sig hörd är inte konstigare än när någon (man?) fokuserar på en för den personen viktig fråga. det är ett ovanlig drag, absolut, men det har skett förr och då utan samma rabalder som nu.
feminismen skrämmer uppenbarligen, och det är synd.


jag tycker att ett fåtal människor här inne – BÅDE feminister och icke feminister – är så fundamentalt styrda av en övertygelse att de inte tar in vad motparten säger. tyvärr är du en av dem, och därför skrev jag som jag gjorde. jag tycker inte du diskuterar.
 

Viktig poäng

Skrivet av  Helena
Feminism och radikala åtgärder i form av individuell föräldrapenning, kvotering osv. som MEDEL, inte som MÅL. För min del får målet gärna vara den icke-existerande equalismen.
 

Men varför

Skrivet av  Pappa till Linnéa
reser sig inte feminister i alla andra politiska läger sig upp och ber fru Schyman dra åt skogen med sin egen trångsynta beskrivning av feminism? Varför låter de andra politiska partierna ge henne både problemformulerings- och problemlösningsmonopol på könsdiskrimineringen i Sverige?

De enda som kritiserat Schyman är ju hennes egna partikamrater. Jag tycker detta är mycket egendomligt. Var finns feministerna i de andra politiska lägren?

Är det så konstigt att samhället sjuder av fördomar mot feminister?
 

Schyman är ett medialt snille

Skrivet av  Tilia
Hon vet hur man syns och hörs och det går massa människor på. På samma sätt som högern och vänstern har olika åsikter om hur man skall uppnå rättvisa, så har vänster- och högerfeminister olika syn på med vilka medel feminismens mål skall uppnås.

Högerfeminister - vi måste höja våra röster så att Pappa till Linnéa hör oss!
 

:-)

Skrivet av  Pappa till Linnéa
Fast det finns nog betydligt fler som skulle behöva lyssna i den debatten, som inte gör det. Jag har ju i alla fall lånat ett halvt öra till er.
 

Bra skrivet, Pappa till Linnéa och Tilia!

Skrivet av  S.
Jag är inte heller förtjust i Schyman och tänker man inte lite längre så är det lätt att förkasta hela feminismen pga henne.
 

Hojtar med Tilia.

Skrivet av  Annika60
Ska vi försöka låna Aftonbladets öra och höja lite högerfeministiska nävar? *s*
 

go oe!

Skrivet av  Min pojke är en grabb
Bra! Jag förstår precis vad du menar!
 

Artiklar från Familjeliv