Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilkörning

Skrivet av Gutenisse
Vet inte om det här är rätt forum, men jag chansar...

Aftonbladet har en undersökning om vem som kör bil sämst - män eller kvinnor.
C:a 70% av männen anser att kvinnor kör sämre och kvinnorna befinner sig i delat läger.

Själv anser jag att kvinnor kör sämre, rent tekniskt.

Vi killar står för den största delen av olyckarna och det beror ju på att vi kör mycket tuffare. Vi chansar mer och tror att vi är bättre än vad vi är, speciellt i unga år (under 25). Kvinnor är nog tvärtom. Dom kör lugnare och försiktigare och utsätter inte sig själva för onödiga risker, som hög hastighet innebär.

Skulle kvinnor köra lika snabbt och chansartat som killar, så tror jag vågskålen skulle tippa över åt andra hållet av den enkla anledningen att kvinnor inte har samma tekniska kunskap om bilkörning i ryggmärgen som killar har. Detta gäller förstås inte ALLA kvinnor och ALLA män. Det finns givetvis massor med undantag, men i majoriteten av kvinnorna/männen, så tror jag det är så.

Att vi killar har bättre teknisk kunskap om bilkörning tror jag beror på vårt större intresse av bilar och bilkörning. Tjejer är ju i regel inte lika intresserade av vare sig det ena eller det andra. Som jag skrev ovan, så finns det givetvis undantag.

Vad tror ni? Kan detta stämma, eller är jag bara en typisk anti-feminist :)
Svar på tråden: Bilkörning

Du missar nåt där...

Skrivet av  Hockey
Det finns inget som heter "rent tekniskt" när det gäller bilkörning! Det är som bekant hjärnan som styr vad våra armar och ben gör...

Det är bara att bita i det sura äpplet och konstatera att kvinnor är smartare än män. Åtminstone när det gäller bilkörning. Och nu är det fritt fram för en diskussion om detta är medfött eller... närå, skojade bara!

/Hockey - manlig bilförare
 

Statistik

Skrivet av  Tilia
Jag har för mig att män enligt statistiken är inblandade i fler olyckor än kvinnor. Å andra sidan kör män fler mil än kvinnor, så utslaget på antal mil så är kvinnor mer olycksdrabbade än män. Å ytterligare en tredje sida har ju kvinnor färre mil och därför mindre övning bakom ratten och är kanske mindre erfarna. Det är ju oftast karln som kör om båda sitter i bilen. Så vilken slutsats kan man dra om vilket kön som kör bäst? Ingen aning.
 

Tyvärr...

Skrivet av  Hockey
...vill inte vara messerschmittig men statistiken tar faktiskt hänsyn till våra resvanor. De procentsiffror för manligt/kvinnligt i olycksstatistiken är i relation till körsträckan.

Däremot minns jag att vägverket gick ut med ett pressmeddelande för nåt år sen om att svenska kvinnor har börjat köra mer likt männen. Det hade nog varit bättre om männen tog efter kvinnorna i stället...
 

Re: Tyvärr

Skrivet av  Gutenisse
Men gäller inte detta främst yngre förare, olycksstatistiken alltså? Blir det inte mer jämlikt högre upp i åldrarna, när killarna lekt av sig?
 

Dåligt formulerat

Skrivet av  Gutenisse
Med "tekniskt" kunnande menar jag kunskapen/ryggmärgskänslan om att köra en bil lite mer provocerat. Killar "leker" ju betydligt mer. Det är ju bara att kolla på stora parkeringar kvällstid när det är snö ute. Nog finns det alltid någon bil som snurrar omkring där helt utan anledning och jag tror inte det är speciellt många kvinnor bakom dessa rattar :) Men som alltid, så finns det förstås undantag.

Givetvis kan kvinnor lära sig detta precis lika bra som killar, men det är just där skillnaden ligger - kvinnorna gör inte det, till lika stor grad. Dom leker inte runt på snötäckta parkeringar och liknande och därmed lär dom sig inte den "tekniska" delen, om du förstår vad jag menar.

Vi har alltså samma förutsättningar för att lära oss att köra bil precis lika bra/dåligt, men det är mest killar som lär sig att köra på detta sett.

Visst är kvinnor smartare när det gäller bilkörning, åtminstone i unga år. Ju äldre kvinnorna blir (till en viss gräns), desto mer likt killarna kör dom, men dom snurrar ändå inte runt på parkeringar eller skogsvägar bara för det stora nöjets skull.
 

Så tror jag också!

Skrivet av  L
Bara för att jag som feminist inte tror att beteendeskillnader mellan könen är genetiska, så betyder ju inte det att jag förnekar att det finns skillnader i hur män och kvinnor (generellt) beter sig här och nu. Är kvinnor sämre på att köra bil så beror det på för lite övning och för dåligt intresse (som i sig inte är biologiskt) på samma vis som jag vägrar att tro att män av genetiska osaker skulle vara sämre på tex se när det behöver städas. Färdighet kräver övning med andra ord.

Men jag anser också att dessa skillnader mellan hur män och kvinnor beter sig ofta överdrivs och uppfattas som allmängiltiga sanningar istället för att uppfattas och tolkas som de sociala konstruktioner som de är.
 

Fast...

Skrivet av  ES - sen 2003
... procentuellt sett är det ju inte så speciellt många killar heller som leker på snötäckta parkeringar... Och sådär jätteofta gäör ju inte det som gör det heller... Så mer än någon enstaka procent som därigenom skulle på något sätt skulle få bättre "ryggmärgskänsla" tror jag inte det är, om ens det.
 

hahaha

Skrivet av  Allis
Det där med att sladda på parkeringsplatser är ett intresse du inte hittar bland killar utan vissa killar. Samma killar återfinns oftast på mina fordonstekniska program och far man lite längre ut på landsbygden är det inte helt ovanligt att de än i dag äger otroligt ompysslade epatraktorer. Otroligt duktiga killar som man en dag hoppas blir ens bilmekaniker.

Nisse på internationella programmet får knappast inte låna föräldrarnas nya bil för att prova samma sladdar.
 

Har väl inget med fiminsm

Skrivet av  Elisha
att göra, eller...? Men ni chansar inte enligt min mening, utan ni tar risker och det är en helt annan sak.

Killar testar gränserna mer och det är bra, om det sker utan risk för andras liv, men det är inte bra att det sker på allmän väg. Åk någonstans där det inte är trafik eller testa när ni inte har andra bilar i närheten.
 

Vad är sämre?

Skrivet av  trazzel
Det här har varit uppe förut, vill jag minnas. Fast jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till den gången! :-)

Jag tror också att kvinnor generellt kör sämre rent tekniskt. Många tjejer har inte lika bra koll på sladdhävning och sådana saker, och det beror förmodligen på bristande körvana.

Det grundar sig kanske redan i moppeåldern?

Men jag tror det är vanligare att killar överskattar sin egen körförmåga. Finns det någon här som känner en man som anser sig köra sämre än snittet?

Jag inbillar mig att självinsikt är en viktig del av säker bilkörning. Man måste känna till sina brister för att undvika risksituationer.

Frågan är hursomhelst intressant - nu pratas det ju också om att vissa invandrargrupper kör sämre än snittet. Deras kunskaper är inte riktigt tillämpbara på svensk trafik, tydligen.
 

Min körlärare

Skrivet av  Tilia
här i Belgien undervisade folk från många olika länder och förvånades över att det finns nationella körsätt även bland dem som aldrig tidigare kört bil. Svenskar kör på ett sätt, kineser på ett annat osv. Antagligen handlar det om ens inställning till bilkörande.
 

Finns det kvinnor...

Skrivet av  Gutenisse
Hur många kvinnor här anser sig köra sämre än genomsnittet?
 

Jag!

Skrivet av  Tilia
Jag tog körkort för två år sedan och när jag kör är det med en stor och bred bil fylld med barn. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun!
 

Mellan 18 och 20

Skrivet av  Allis
skulle jag definitivt säga att jag körde sämre än genomsnittet. Jag tog körkort på landet där vi hade bra koll på väglag och djur men när jag körde ner till Stockholm vid späda 19 var jag nog direkt livsfarlig och hade inga som helst begrepp om storstadskörning.

Idag tittar jag på hur skåningarna kör när det är en centimeter snö på vägen. Det blir hysteri och då får bilen stå helt enkelt. Jag vet hur jag ska köra på vinterlag men att försöka klara sig i trafiken när majoriteten inte är vana vid snö är rätt lönlöst. En dag var det 17 olyckor på E6:an.
 

Jag! :-)

Skrivet av  trazzel
Fast återigen: Vad är sämre?

Jag har bara haft körkort i ett år och är alltså inte särskilt rutinerad. Därmed utgår jag från att jag faktiskt är sämre än snittet. Men jag försöker kompensera det genom att alltid vara extra uppmärksam, inte ta risker och så.

Halkkörning är jag inte alls duktig på, tyvärr. Jag hade planerat att jag skulle köra gratis halkkörning på halkbanan i höstas, nu när jag äntligen fått körkort. Men då fick jag höra att de hade dragit in den extravagansen - ingen gratisträning inför vintrarna mer. :-(
 

Tomma parkeringar

Skrivet av  Gutenisse
Det finns väl alltid någon öde parkering kvällstid som du kan sladda runt på, eller något annat öppet område? På industriområdena brukar det också finnas stora ytor.

Kruxet är förstås att det krävs snö/is för att kunna öva halkkörning på dessa ställen...

Vad gäller bättre eller sämre än genomsnittet, så beror det ju som sagt på vad man anser är genomsnittet och inom vilket område... Tror dock att du kör bättre än genomsnittet om du nyligen tagit körkort. Enbart det att du troligtvis använder den där konstiga spaken till vänster om ratten när du ska svänga gör att du hamnar över genomsnittet :)
 

He he...

Skrivet av  trazzel
Ja, som nybliven körkortsinnehavare kör jag förmodligen betydligt mer felfritt än snittet - jag blinkar, håller hastighetsbegränsningen och följer reglerna för cirkulationsplats! :-)

Men min man, som haft körkort sen han var 18, är betydligt mer rutinerad. "Han kan häva en sladd", som Euskefeurat sjunger... Å andra sidan hamnar han alltid i fler knepiga situationer än jag, av någon underlig anledning. :-/
 

Har inte hört diskussionen

Skrivet av  Elisha
om invandrare som bilförare, men tror inte att de nödvändigtvis kör sämre, men de har en oförsiktigare stil möjligtvis.
 

Jag blev förvånad över mig själv!!!

Skrivet av  Amelie
Jag gjorde något omdömeslöst: Jag körde ner i en isig backe, där min man aldrig skulle ha kört ner, sa han. Det höll på att gå åt fanders, men sen vi (jag) fått på snökedjorna, klarade jag det p g a förmågor att häva sladdar, och kunskaper om hur bilar fungerar, som jag inte trodde att jag kom ihåg sen jag gick i bilskolan!!

Senare försökte min man samma sak, och for ut i skogen. Vi var tvungna att gräva oss upp. Sammanlagt klarade jag backen 2 ggr och min man misslyckades 2 ggr.

Så det där stämmer inte, det är myter. Kvinnor och män har samma fördelning när det gäller omdöme och teknisk förmåga, det har jag härmed bevisat. Men jag var verkligen förvånad, för jag trodde min man var bättre på sånt där! Och jag trodde jag hade bättre omdöme, för det är det jag brukar skryta med att jag har...
 

Roligaste undersökningen:

Skrivet av  Lingling - som inte kör alls
Man bad folk bedöma sin egen körförmåga. Alla ansåg sig köra bättre än genomsnittsföraren ...
Utom en grupp: Kvinnor med nytagna körkort - det dröjde visst uppemot 18 månader tills kvinnorna ansåg sig köra bättre än snitt ... :)

Att vara körtekniskt skicklig är inte samma sak som att ha omdöme, ngt som är svårare att testa.
 

Jag är sämst!

Skrivet av  lilla e
Jag är sämst, sämst sämst på att köra. Jag har inget självförtroende i bilen och litar inte på nån annan heller. Vid omkörningar vill jag ha en lång raksträcka utan minsta hinder. Ibland blir jag helt inne i mina egna tankar och helt plötsligt har jag kommit fram utan att ha en susning om hur jag körde dit! På vinterväglag är jag livrädd hela tiden.

Jag är dock mycket bra på att hålla hastighetsbegränsningar och avståndet, använda blinkers och förutsäga trafiken (när jag inte lyssnar på Tom Jones och svävar in i fantasivärlden förstås). Jag tar hänsyn till mina medtrafikanter och är rätt generös.

Sammanfattat är jag ändå sämre än genomsnittet, men min man är inte mycket bättre. Jag tror att det har med intresse, personlighet, talang och träning att göra, som det mesta här i världen. Kön är nog den minsta ingrediensen. Jag försöker att köra hälften av gångerna men smiter undan när jag kan.
 

Jag tror så här

Skrivet av  Pappa till Linnéa
Det finns fler killar än tjejer som är genuint intresserade av bilar - mekandet och att köra. Dessa personer får mer praktiskt träning på att köra än de som inte är det. Det vore ju konstigt om det inte var på det viset. Däri ligger den stora skillnaden. Frågan är hur stor denna grupp är.
 

grejen är

Skrivet av  Crim5on
gutenisse, att man måste ha respekt för den j***a kraft som ändå man är ute å kör med. säger bara att då jag känner att jag är totalt orädd när jag kör, att jag känner mig helt orädd. då ska jag sluta köra bil.
teknik eller inte. å vaför skulle bilkörning sitta i bilmärgen ? din mamma var kanske volvo ?
det har inget med man eller kvinna å göra.
 

Jag tycker att du

Skrivet av  Amelie
är ett bra exempel på att undersökningen har rätt: att kvinnor ANSES köra sämre än män! :-)
 

Artiklar från Familjeliv