Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Betala på krogen

Skrivet av Frippa, naiv?
Läser här och där att kvinnor förväntar sig att män ska betala för dem på krogen? Är det något nytt? När jag var på krogen och drällde i slutet på 80-talet och början på 90-talet så nog betalade jag och mina vänninor för oss själva. Någon annan tanke fanns inte.

Om det nu är så, varför i hela friden kan man inte betala själv? Eller varannan gång.
Svar på tråden: Betala på krogen

Nästan ingen...

Skrivet av  Syster Yster
av mig eller mina kompisar blir någonsin bjuden på ngt, vi betalar själv. Sen så kan det ju alltid vara kul att bli bjuden men det gäller nog både tjejer som killar...
 

Fattar inte heller...

Skrivet av  Annika60
Inte för att jag är på krogen speciellt ofta men när jag är där betalar jag för mig...

Ibland bjuder vi kompisar emellan, t ex om någon för tillfället råkar ha mycket pengar och någon annan har lite pengar, men inte sjutton *förväntar* jag mig att bli bjuden...

Fast jag minns när jag var i England 1984 och gick ut med en sydafrikansk kille och hans kompis plus dennes engelska date.

Min date upplyste mig flinande om att hans kompis önskade att han också valt en svensk date eftersom svenskor alltid tycks betala för sig själva, vilket de engelska flickorna inte skulle drömma om *S*

Jag hotade med att låta honom betala för att han skulle vara solidarisk mot sin kompis *S*
 

Det är mer

Skrivet av  Elisha
ekonomiskt att låta någon annan betala. ;)
 

Inte för att jag är ute så ofta

Skrivet av  politisk vilde
men då är jag oftast ute med min egen man, och då kvittar det vem som räcker fram pengarna.

Är jag ute med kompisar så betalar var och en för sig.

Är det någon som kräver att killen ska betala egentligen?
 

Visst är det ekonomiskt och kul

Skrivet av  Frippa
att bli bjuden men när det är så ensidigt? Han ska bjuda henne. Följer något med detta frågar sig en misstänksam feminist; att han betalt hennes mat eller drinkar. Ligger det något outtalat i luften?

Eller är detta helt enkelt någon vi tagit till oss de senaste säg 10 åren och som vi fått ifrån engelska och amerikanska serier. Där man går på date och blir bjuden.
 

Välanvänd icke ifrågasatt klyscha

Skrivet av  G
De dyker upp överallt de där klyschorna om hur vi är - och ofta är de gamla förlegade traditioner som inte alls stämmer med dagens situationer. Fast det struntar ju journalister och reklamare i.

Reklamfilmen för treo, när bäbisarna ligger på rad i baljor - när slutade vi med det - 68?

Kan tänka mig att materialet till det du ser inte är annat än rykten som sprider sig à la råttan i pizzan... Det är ju bekvämt och ett bra argument för okunniga att ta till i en feministisk diskussion: "...men du vill ändå att han ska betala notan va? höhö..." Hate it.

De enda jag vet är män som vill betala notan som tror att de då ska få tillbaka på annat sätt. Kräks.
 

Kräks på fördomar

Skrivet av  Gprick
För mig är det helt naturligt att stå för notan på krogen och jag förväntar mig inget, noll, nada i utbyte för det!

Blä för fördomar!
 

Och jag kräks på

Skrivet av  Smålandspappa
fördomar som finns om att bara för att jag som man vill bjuda en kvinna så förväntar jag mig något tillbaka...så tragiskt. Kan man inte heller släppa något sådant tänkande då lär vi inte komma framåt alls.

Sol-disiga aprilhälnsingar





 

Tja, det är ju

Skrivet av  lyckligt lottad
förstås en kvarleva från den tid då kvinnor knappt hade några egna pengar och då det helt var upp till mannen att uppvakta kvinnan. Det är inte många år sedan det var helt uteslutet för en ärbar kvinna att gå på restaurang utan manligt sällskap.

Men även nu så tjänar ju de flesta män mer än kvinnor så varför skulle de inte kunna bjuda? Allvarligt talat, så länge männen inte är jämställda på hemmafronten, varför skulle de vara det på krogen?

Sen tycker jag att det där med att män som bjuder på krogen förväntar sig något i utbyte är väldigt fördomsfullt och trist. Jag tycker det är lika självklart att bli bjuden som att bjuda, själva begreppet "bjuda" innebär ju en gåva, inte förväntar man sig ngt i retur för det?

Avslutningsvis tycker jag också att det är en missuppfattning att man inte skulle kunna fortsätta vara artig bara för att man har feministiska uppfattningar. Självklart håller man upp dörrar, skjutsar, bär väskor, pröjsar etc etc för varandra. Genuint omtänksamma människor är sällan sexister.
 

Tillägg:

Skrivet av  lyckligt lottad
det är ju stor skillnad på om någon bjuder ut en, alltså typ ringer och säger, "jag skulle bli jätteglad om jag fick bjuda dig på middag på lördag" eller om man gemensamt kommer överens om att gå ut och käka. Vid det första gäller att den som bjuder djuder och vid det andra pyntar var och en för sig. J
 

Haha...

Skrivet av  Helena
Kan det bero på klass? Det känns som ett slags gentlemannaideal för mig, rätt främmande. Precis som det här med att komma hem och uppvakta med ett fång rosor. Chevalereskt på ett sätt som känns flott på ett rätt larvigt sätt. För mig.
 

Hmmm...

Skrivet av  lyckligt lottad
Varför är ett gentlemannaideal främmande? Hellre det är det slusk&slacker-ideal som många håller sig med nu (och slackersnubbarnas brudar är INTE lika glada sen när kidsen kommer för det går inte att slacka med bebis).

Och vad är det för fel med blommor? Jag älskar blommor och får det ganska ofta.
 

Så här

Skrivet av  Helena
Det är inget som helst fel med att bli bjuden på middag, att bli uppvaktad med blommor, att någon håller upp en dörr, drar ut en stol. Det är vad vi lägger i det som kan kantra och bli snett, tycker jag, och det var kanske det som inte framgick. När jag skriver "gentlemannaideal" så menar jag det ytligt chevalereska, att Män uppvaktar Kvinnor, att det finns en underliggande olikhetstanke som jag inte är med på för egen del.

Att ge och få blommor av uppskattning och omtanke, att bli överraskad och bjuden på middag osv - det är trevligt. Men inte reserverat för kvinnor.
 

Ja då menar

Skrivet av  lyckligt lottad
vi samma sak! Alltså att man försöker vara lite allmänt generös och trevlig.
 

Hum?

Skrivet av  Allis
Jag förväntar mig att jag bjuder ibland och blir bjuden tillbaka. Det är trevligt att få saker och lika trevligt att kunna ge något tycker jag. Har väldigt svårt att se att det skulle vara relaterat till vilket kön man har??
 

Instämmer fullständigt

Skrivet av  Smålandspappa
i ditt inlägg.

Soliga fast blåsiga smålandshälsningar
 

den som har mest deg

Skrivet av  Mia
Den som har det bäst ställt tycker jag.
Skulle aldrig låte en kille eller kompis betala om jag visste att den hade jätelite pengar
 

VA!

Skrivet av  Jenna
Har inte hängt med men finns det verkligen folk som tycker att någon annan ska betala för att man går ut tillsammans?

Jag tror inte det är vanligt! Iallfall inte i mitt umgänge.
 

Nä...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... inte känner jag igen att kvinnor skulle förvänta sig det. Fast jag kanske inte är representativ... *s*

Men visst kan man bjuda varandra ibland. Liksom hålla upp dörrar, ge presenter eller blommor. Fast det ska ju gå lite kors och tvärs och inte vara kopplat till kön.
 

Har inget emot det

Skrivet av  Elanor
Det är ytterst sällan jag blir bjuden på krogen, men det händer faktiskt i jobbrelaterade sammanhang. Är det då en person som jag vet tjänar mycket mer än jag, tycker jag att det är HELT OK.

Default är förstås att jag halar upp plånboken när notan kommer. Om sällskapet vinkar avvärjande, kan jag tänka mig att stoppa ner den igen!

Jag ser inte det som ofeministiskt, utan som en sant marxistisk handling (av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov)...

Och så länge som kvinnor tjänar mycket mindre än män, är det väl bara en social rättvisefråga att de någon gång ibland får notan betald?
 

Kanske fått fel uppfattning

Skrivet av  Frippa
om hur vanligt, eller snarare ovanligt, det är.

Naturligtvis håller jag med er alla att man ska bjuda, låta sig bjudas osv.

Det jag vände mig emot är att det förväntas av män att bjuda kvinnan, just för att han är man. Lika väl som jag vänder mig emot att män skulle förväntas hålla upp dörren till en kvinna medan kvinnor inte förväntas göra samma sak. Ja ni förstår.
 

KLASSFRÅGA!

Skrivet av  HEJA ROMANTIKEN!!
Spelar ingen roll hur mycket feminist du är, i sociotetssamanhang är det kotym att det är mannen som står för notan de första gångerna, med reservation för att det är han som bjudit till daten. Är det kvinnan som gjort det så kanske hon får för sig att vara den som bjuder, men då är det undantag.

Skulle personligen känna mig urfånig om jag blivit utbjuden av en kille som sen inte "bjöd på det han bjudit mig till...

Det har ioförsig aldrig hänt, men som sagt, det där är ju en klassfråga. I Sverige, vill säga!

Hela restan av världen har "regler" för hur det ska gå till när man datar och det är en härlig lek där man bjuder på sig själva. Det är bara i tråkiga Sverige o kanske en del runt om i Norden som man ska rucka på dessa saker.
 

Lustigt...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... att du anser att det blir oromantiskt bara för att man inte vill följa vissa inlärda "regler" som alla andra också följer...
Romantik har inget med "regler" att göra. Tråkig kan man vara i vilken kutur som helst...
Tråkig är man väl snarare om man är så fantasilös att man måste följa vissa normer för att uppfatta saker som romantiska...

Och mina erfarenheter från "societen" är att även där finns det folk som tänker själva. Ibland. *s*
 

På vilket sätt är det en klassfråga?

Skrivet av  Allis
*imt*
 

Jag ÄLSKAR amerikanska

Skrivet av  PtL
dating-regler. Känner du till att kvinnor anses som lättfotade om de går med på sex innan tredje daten? Och att första daten alltid ska vara ett biobesök eller teaterbesök, med påföljande restaurang-besök så att man har något att prata om? Och att man redan under första daten bör se till att diskutera igenom sin ekonomiska status - så att man inte lurar varandra på en extra dejt i onödan om man tjänar för lite (eller för mycket)? Fan - varför är man född i tröga Norden för? Det verkar som om de har mycket roligare i USA där de vet hur man ska föra sig.
 

Tja särskilt romantiskt tycker jag

Skrivet av  knyttet
inte det behöver vara att bli bjuden. Tycker i och för sig att frågar man om man får bjuda någon på middag så ingår det att man bjuder (oavsett kön eller om det är kompis eller flört). Om man därimot tillsammans bestämmer sig för att gå ut så bör man nog räkna med att betala själv. Jag tycker inte det finns något speciellt romantiskt med att killar bjuder på krogen (en middag hemma är mycket mer romantiskt).
 

Artiklar från Familjeliv