Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver kvinner vara rädda?

Skrivet av jag
Jag jobbade som tidningsbud i örebro, från det att jag var 18år till 22års ålder. Jag jobbade 7dagar i veckan och måndag till lördag var mina arbetstider 02-06 på natten-morgonen. Söndag jobbade jag mellan 01-08. Jag jobbade både centralt och i olika bostadsområden. Men jag jobbade aldrig utanför stan. Jag var endast ledig under specielle röda dagar (ej söndagar) det blev ungefär 11 per år om jag inte minns helt fel. Semestern tog jag som pengar hade inte råd att vara ledig.

NU till saken, när man rör sig ute på stan under natten och morgon timmarna så träffar men en hel del människor, speciellt en hel del fulla människor. Och något som jag ofta fick höra var; Är du inte rädd att vara ensam ute vid den här tiden.

Jag minns speciellt en gång. Det var ett par, en man och en kvinna, som kom fram till mej för att prata lite. De var på väg hem, paret var ungefär jämngamla ca 25år. Tjejen sa till mej; Jag beundrar värkligen att du vågar jobba ensam här, jag skulle aldrig våga gå hem om jag inte hade min älskning med mej som beskuddade mej. Hon ger sin man en puss.

Jag studerar deras uttre lite. De är ganska smala båda två han är ca 5cm längre än hon. Jag börjar inte argumentera emot henne. Men undrar om hon värkligen löper en större risk än han. Han ser lite mer självsäker ut så kanske det också skulle hjälpa honom om det blev bråk, men man får inte se för självsäker ut häller för då kan man bli anklagad för kaksighet och då får man garanterat stryk.


Vad tycker ni om saken. Är det berättigat att kvinner ska känna sej mer rädda än män ute sent.

Svar på tråden: Behöver kvinner vara rädda?

Antalet anmälda misshandelsfall

Skrivet av  PtL
där män är offer är ca 3 ggr större än där kvinnan är offer, enligt BRÅ.

Tror inte man behöver vara rädd, men det skadar nog inte att vara lite streetsmart - vilket är för djävligt egentligen, men tyvärr nödvändigt.
 

Nåja..

Skrivet av  ES - bf 31/8
Förhållandena är 1:2. 2003 i alla fall.
 

I stand corrected

Skrivet av  PtL
Den var inte ens så hög. Snarare 1:1,8. Ber om ursäkt. Poängen att män misshandlar andra män är vanligast kvarstår.

(OT) Men otäckt hur antalet anmälningar stadigt växer. Med 50% på 15 år.
 

Men vilka utövar våldet?

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
Låt vara att män löper större risk än kvinnor att drabbas av våld, men om vi bortser från offren och tittar vilka som är förövare så ser vi att en överväldigande majoritet av dem är män. Jag har inga exakta siffror, men jag hänvisar till en ledande mansforskare på SU som jag hörde på P1 häromdagen.

Varför är män så benägna att ta till våld, både mot andra män och mot kvinnor? Vad kan man göra för att motverka mäns våldsanvändande? Det tycker jag är en intressantare fråga än att diskutera vilka som främst drabbas av våldet.

Sedan vill jag ändå göra lite reklam för Amnestys kampanj "Stoppa mäns våld mot kvinnor" som det går att läsa mer om på deras hemsida. En otroligt intressant rapport och ett viktigt ämne som alldeles för länge har negligerats i Sverige. Det räcker med att läsa på könsliga snack/fysisk och psykisk misshandel för att se det som är verklighet för många många kvinnor i dagens Sverige.

mvh,
Susanne
 

Nja

Skrivet av  Annika60
Risken att råka i bråk är större för män än för kvinnor.
Jag är inte rädd när jag är ute på nätterna, men jag är vaksam.
 

Riskbedömning

Skrivet av  Tilia
En riskbedömning har två komponenter: sannolikhet och konsekvens. Att en man blir nerslagen ute av en person han inte känner är mer sannolikt än att en kvinna blir våldtagen av en person hon inte känner, men konsekvenserna av att bli våldtagen anses värre än av att bli nerslagen. Det tror jag är anledningen till att kvinnor är mer rädda att röra sig ute än män.
 

Artiklar från Familjeliv