Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilders betydelse

Skrivet av G
Är det någon som vet nån bra avhandling ang genusperspektiv på bilder?

Jag vill läsa mer efter att ha sett målningarna på Bill och Hillary Clinton som "releasas" i dagarna. Bill står rak i ryggen själv medan Hillary håller i sig med båda händerna. Jag upplevde symbolspråket som obehagligt, att kvinnan behöver stöd medan mannen står självständigt.

Jag vill läsa mer om ämnet och om det gjorts nån forskning kring det för att kunna avfärda eller fundera vidare.
Svar på tråden: Bilders betydelse

Jajamensan

Skrivet av  Allis
Visst finns det forskning! Jag tittade på Centrum för genusforskning i Uppsala för att se om jag skulle hitta min gamla kurslitteratur att hänvisa till men den är utbytt. Denna är säkert lika intressant:

Lindberg, Anna Lena, red. (2001 eller 2004), Konst, kön och blick. Feministiska bildanalyser från renässans till postmodernism. Norstedts förlag AB, Stockholm. 238 s.

Annars kan du söka på feministisk bildanalys och t.ex hos konstvetenskapen.
 

Hmm

Skrivet av  Monalisa
är det inte grundsynen inom feminismen?

"Jag upplevde symbolspråket som obehagligt, att kvinnan behöver stöd medan mannen står självständigt."

Jag håller med om att det inte är bra bildsymbolik ur jämställdhetssynvinkel, men å andra sidan gillar jag inte heller hur kvinnan utmålas i feministisk ideologi. Den kvinnobilden är för mig väldigt lik det bildspråk du ovan exemplifierar:

Är det inte därför ni feminister vill gå in och stödja kvinnan för att hon ska ta sig upp till mannens överläge?

 

Jag som feminist

Skrivet av  G
och inte i klump med alla (jag tror inte jag representerar alla nämligen) ser inte behov av att stödja kvinnan, eller bättre uttryck - behovet av att framställa kvinnan som svag.

Jag tror att hon är kapabel att stå själv. Jag är trött på att bli påprackad bilden med kvinnan som svag, hur subtilt uttryckt det än är.
Och sen är jag rätt trött på könsmaktsordningen.

Ideologin tar vi nån annan stans, jag efterlyser vetenskaplig forskning.
 

Artiklar från Familjeliv