Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Reklam jag inte gillar

Skrivet av G
Tvättmedel: Sorry grabbar men vi har gjort det enklare att tvätta...

Byrån säger sig ha en feministisk vinkel på kampanjen - jag säger att de snarare förstärker den idiotiska bilden av män som inkompetenta att ta hand om tvätt. De män och kvinnor som inte tvättar är helt enkelt motvilliga eller lata.

Kalsonger: Dressman
Naken kvinna ska sälja kalsongen - öh? Är budskapet att varje man som har kalsongerna får detta objekt eller vad?

En grundkurs i jämställdhet vore nåt för alla byråer.
Svar på tråden: Reklam jag inte gillar

ja, den där kalsongreklamen...

Skrivet av  Emma
får mig att se rött. En naken tjej i 15 sekunder och en klasongklädd karl i 5.
Och så kan jag inte hjälpa att jag blir förbannad på att alla killar behandlas som dumma, mindre vetande och mindre ansvarstagande individer i mycket reklam. Frågan är väl vilket som är värst - att konstant stå som sexsymbol, eller att nästan alltid stå som ett exempel på dumhet. Jag tycker ofta synd om killarna. Fram för intelligent reklam!
 

Du får komma hit och titta på tv

Skrivet av  Pallas
Jag bor i Californien och jag reagerar ofta på att reklamen är så oerhört sexistisk och könsrollsorienterad här. Jag bojkottar flera produkter för deras uskla reklam och jag tänker flera gånger om dagen att jag nog flyttat till 50-talet istället för till USA...

Eller vad sägs om denna reklam för rengöringsmedel:

En dataanimerad kvinna i superwoman-dräkt far omkring på linor bland skyskraporna. En speaker-röst förkunnar att upptagna mammor minsann också måste ta hand om hemmet. *klipp* Superwoman står och badar sin baby. *klipp* Superwoman dammsuger huset medan mannen sitter i en fåtölj och läser en tidning OCH LYFTER PÅ FÖTTERNA. *klipp* Superwoman bär omkring en superstor tvättkorg medan mannen passerar på väg till köket utan en grej i handen eller en blick på kvinnan. Allt detta medan speakern försäkrar att med den här produkten får man tid över att vara superwoman nattetid...

*dåndimpen*
 

Gaahhhhh!

Skrivet av  ES
Var väl typ allt jag kom på som kommentar. *s*
 

Me puke

Skrivet av  G
Som den fina gamla devisen soom mina kollegor tycker är kul (fan tål du inte ett skämt?):

Kvinnor ska vara jungfrur i vardagsrummet, slavar i hushållsarbetet och horor i sängen.

Man tappar aptiten för mindre.
 

Likadant i syd-Europa

Skrivet av  Sportbil
Åk t ex till Spanien/Italien och titta på deras lördagsunderhållning för hela familjen på TV. Där ser man fortfarande storbröstade lättklädda tjejer svassa kring i glittrande kläder runt en manlig medelålders fullt påklädd programledare. Tjejerna svassar runt med påklistrat leende, håller upp skyltar, tar några danssteg, kommer in med prylar etc som de överräcker till programledaren. Påminner mycket om svenska 80-talsprogrammet Tutti-Frutti.

Den svenska jämställdheten i avseende kvinnosyn är ljusår före sydeuropa.
 

Håller helt med!

Skrivet av  Rudolfina
Hade tänkt ta upp den där tvättmedelsreklamen själv (den andra har jag inte sett). Den är verkligen sexistisk mot både män och kvinnor. Mot män: "du är för korkad för att tvätta". Mot jämställdheten (och kvinnan): "de stackars männen _kan_ inte tvätta, det är därför bäst att kvinnan gör det".

Snacka om att förstärka könsstereotyper och befästa unka missförstånd om feminismen som en rörelse som misstror mäns medfödda förmåga till det ena och det andra. Så trist :-(
 

Aargh!!Dressman!!!

Skrivet av  Pineapple
Jag fick frispel på den otroligt kassa reklamen jag också!! Har de bytt reklambyrå eller, för den var ju rätt olik det de tidigare gjort? Snacka om nerköp i så fall!!!! Och så tror man att folk på reklambyråer är innovativa, kreativa människor som känner vart vindarna blåser - men nejdå, in med sunkna gamla värderingar och lite billigt naket!!
 

JA!

Skrivet av  Fumlan
Jag håller med dig och har reagerat negativt på båda dessa reklamkampanjer.
 

Artiklar från Familjeliv