Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tycker att Sara Svensson är söt

Skrivet av Man
och charmerande. Jag tycker inte att Mijailovic är det. Det blir spännande att se om både Knutby- och Lindhrättegångarna håller sig inom genusmallarna för vilka som skall slippa ta ansvar för eget agerande.

Jag påminner om en tråd vi hade för några veckor sedan då prof. M. Leijonhufvud (eller hur hon stavar sitt svåra namn) varnade för justitiemord om barnflickan döms, och menade att hon var blott en mördares redskap.
Svar på tråden: Jag tycker att Sara Svensson är söt

Så...

Skrivet av  Helena
... du har din slutsats klar på förhand: om Svensson döms till vård, då är det för att hon är kvinna och om Anna Linds mördare får finka, då beror det på att han är man?

Personligen tycker jag det verkar som om båda två behöver både vård och finka. Men så fungerar det ju inte.
 

jag håller med dig, Helena

Skrivet av  Man
- även den som döms till fängelse borde få behövlig vård.
 

Håller med

Skrivet av  Myling
Min teori är att Sara Svensson var svartsjuk och mördade sin konkurrent (frun). Sedan försökte hon skjuta sin andra konkurrent (grannen) men råkade skjuta grannens karl av misstag.

Däremot inte sagt att käre Helge är utan skuld...
 

Skrivet av  Mafalda
hon var alltså psykotisk? Eller? Inte...? Icke psykotiska misshandlande män brukar dömas till fängelse nämligen, få ta ansvar för sina handlingar, även om man kan misstänka personlighetsstörningar mm. Det är inte utan anledning som även jag misstänker könsfördomar (teorier om könsmaktstrukturer) i domslutet.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,560332,00.html
 

Inte bara genus

Skrivet av  Missy
Det finns väl mycket som talar för Sara. Hon är medelklass, svensk och väldigt verbal. Mot Mijailovic finns att han är invandrare, han har ju bott mycket i jugoslavien även om han väl egentligen är andrageneration, och att han inte hjälper rätten när han (på den tiden han gjorde det) pratar.

Efter att ha lyssnat på Sara i ett antal rättegångar så får jag flera funderingar, den största äv hur ett helt samhälle kan blunda för att den av deras pastorer misshandlar en kvinna i sitt hem. Och varför de lägger all skuld på Sara när det gäller otroheten.

Jag tycker att hon gör ett sinnessjukt intryck, hennes blinda känsla av att hon måste göra allt för Helge är skrämmande. Däremot tvivlar jag på att det går särskilt fort att bli frisk.

Jag tror inte att Mijailovic är sinnessjuk på det sätt han säger själv, jag tror inte på snacket om röster. Däremot verkar han instabil på ett helt annat sätt som han inte verkar förstå själv... Det blir spännande att höra domslutet.
 

Fortfarande

Skrivet av  Mafalda
gäller det barnflickan och pastorn... HAN döms till livstids fängelse för "anstiftan" till mord utan att psykisk sjukdom blir ett alternativ. HON får psykvård istället för straff för mord, trots att hon inte uppvisar fler tecken på psykisk störning än alla de män som utan tvekan döms till fängelse för kvinnomisshandel.

Jag hävdar att alla som mördar, planerar mord, eller misshandlar är psykiskt störda, även om just psykos inte är orsaken. Men tydligen är det mer självklart att kvinnor döms till psykvård för våldsbrott, utan att vara påvisbart psykotiska? T.o.m. om mord begåtts?
 

Mja

Skrivet av  Missy
Som sagt, jag har varit med och lyssnat på rättegångarna. De beter sig mycket olika, Helge och Sara. Sara är förvirrad, ledsen, ångerfull och samarbetsvillig, Helge manipulerande och kall.

Om det ansågs psykiskt sjukt att kallsinnigt döda en annan människa så är ju Helge sjuk, men just det där att vara sig själv närmast och inte anse att andra människors liv och lycka är något värt räknas ju inte som psykiskt sjukt i domstol. Skillnaden är väl i det sistnämnda att man förstår att lagen finns men sätter sig över den medan den första inte förstår lagen. Eller nåt sånt.
 

Jag tycker

Skrivet av  Mafalda
att hela historien andas könsfördomar om manliga maktstrukturer, offer/förövar-schabloner osv:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,560678,00.html
 

Jag tycker att Helge är charmig

Skrivet av  Eszter
och förstår varför kvinnor faller för honom. Han skulle nog kunna få osjälvständiga och osäkra människor att göra saker de inte skulle göra annars. Men jag tycker att han är som en nazist som får anhängarna att begå vilka handlingar som helst. Sara Svensson är inte sinnessjuk, tycker jag. Hon höll medvetet i pistolen och sköt. Båda måste få livstids fängelse.

Mijailovic får vara hur störd som helst, han begick mordet medvetet och åkte taxi därifrån. Han måste också ha livstids fängelse.
 

Artiklar från Familjeliv