Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät: Vad bidrar du med?

Skrivet av Allis
Det är för tradigt med detta gnällande på andras fel och brister så upp till bevis, vad bidrar du med för att göra tillvaron bättre?

* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
Svar på tråden: Enkät: Vad bidrar du med?

Mina svar

Skrivet av  Mats
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?

- Nej, främst av anledningen att jag anser att "feminism" används som pk-bollträ. Jag tror personligen att jämställdhetsarbetet skulle komma längre utan "partifraktionering".

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?

Nej. Skulle dock kunna tänka mig att engagera mig. Var stödmedlem för en kvinnojour tills den lades ner.

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?

Eftersom jag har haft förmånen att undervisa på högskolenivå har jag försökt fundera på hur jag undervisar och hur jag bemöter mina elever. Jag vet att det har gett resultat (feedback från elever).

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?

Har inga barn, men jag vet att vi kommer att uppfostra våra barn med jämlikhetstänkande.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?

Har de barn så tycker jag att de skall försöka prata med barnen och med deras kompisar. Att prata och diskutera med barn är oerhört viktigt. Min mor brukade alltid prata med mig när jag kom hem från skolan (hon jobbade natt) och det har gett mig oerhört mkt.
Nästa steg skulle vara att engagera sig i deras skola och fråga rektorn t.ex. vad som görs på just deras skola. Kolla vad fritidsgården pysslar med.
Har man inga barn kan man engagera sig i röda korset, kvinnojour eller BRIS t.ex.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?

Jag introducerades via Carin Holmbergs bok till feminism/jämställdhet. Tror att det är en mkt bra start.
Sajttips ... undvik kvällstidningarna! ;)
 

svarar själv

Skrivet av  Allis
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?
Inte med partipolitik men väl som envis lobbyist. Där har jag främst arbetat med sexualpolitik.

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?
Jag har tidigare varit engagerad i kvinnojouren och Amnestys kvinnogrupp. Nu är jag aktiv medlem i den lokala antidiskrimineringsbyrån och ansvarar för t.ex. utbildningar och föreläsningar.

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?
Ja bl.a. med sexualfrågor och HIV/STI prevention till elever på högstadiet/gymnasiet. Jag arbetar också en del på institutioner med tvångsomhändertagna människor, ffa tonåringar. I min arbetsbeskrivning står också att jag ska syssla med frågor som handlar om de fyra diskrimineringsgrunderna kön (JämO), sexuell identitet (HomO), funktionshinder (HO) och etnicitet (DO) utifrån ett sexualpolitiskt perspektiv.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?
-

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?
Jag skulle fråga vad du tycker är mest intressant och varför vill du jobba med det? Min erfarenhet är att man oftast gör ett bättre arbete om man försöker hitta ett par frågor istället för att rädda hela världen.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
Titta på diskrimineringsombudsmännens hemsidor, där finns mycket information om hur man praktiskt arbetar för jämlikhet. Bästa sexualpolitiska sidorna finns hos LAFA.
 

latmaja

Skrivet av  Lingling
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?
- Nej.

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?
-Facket, det står iaf i deras program, men mitt engagemang där är noll.

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?
-Nix.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?
- Sonen är tre, så de där orden tror jag är lite över hans horisont :) Men jag funderar över vad jag lär honom, medvetet och omedvetet.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?
-skaffa fakta och bemöt sådant du vet är fel.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
 

Japp mycket snack liten verkstad

Skrivet av  En som undrade
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?
-Nej

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?
-Nej

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?
-Ja, indirekt som fackligt ombud.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?
-Att stå för alla människors lika värde. Lära mina barn att inte använda våld, men samtidigt måste de förstå att det finns och kunna försvara sig mot det. Respektera andras åsikter om det inte handlar om åsikter som är totalitära eller kränkande.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?
-Se om ditt eget hus först.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
"Under rosa täcken" av Nina Björk är en bra bok, om man nu måste rekommendera något.
 

Inget av det...

Skrivet av  Raggsockan
försöker förvisso vara med "att förbättra världen" bla genom att vara med och påverka politiska beslut, eller i ideella föreningar. Men inget av det är med feministisk prägel i sej.

Just nu ligger feminismen inte på första prioritet helt enkelt. känns lite jobbigt dagar som idag, när dottern, nästan fyra, bestämt hävdade att flickor inte kan skjuta krokodiler för att de är inte lika starka som pojkar. Arg vart jag, vet inte om det var den alla bästa reaktionen.


man gör så gott man kan , och ibland är det inte så mycket...
 

Vilda svar:

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?
- Nej, bara i den närmaste (privata) kretsen, med små kommentarer här och där beroende på stämningen.

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?
- Har tidigare varit med i en kvinnojour, men skulle inte kunna engagera mig igen då jag blir så förbannad och vanmäktig över myndigheternas behandling av misshandlade kvinnor. Försöker dock föra kunskapen vidare till vänner och bekanta, och har stöttat en del kvinnor i min närhet.

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?
- Nope, inte alls.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?
- Vi jobbar mycket hemma med att vara jämlika, inte alltid lätt men givande och intellektuellt utmananade. Dottern kommer hem med konstiga ideer ibland, men de gör över ganska snabbt, vi tror att dagispersonalen är rätt bra på att avstyra de värsta tossigheterna. Vi säger också alltid personalen om hon berättar något som vi tycker är oroande.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?
- Läs! Kunskap är makt. Och leta efter feministiska grupper du känner dig hemma i, ett sammanhang är bra som bas. När man fått lite mer kläm på vad som känns viktigast för dig själv, då är det bara att köra på så långt tiden räcker.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
Litteratur: "Under det rosa täcket" av Nina Björk, "Det kallas manshat" och "Det kallas kärlek" av Carin Holmberg. Kommer inte på fler så här sent...
 

G svarar

Skrivet av  G
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?
Nix, arbetar inte politiskt i någon fråga.

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?
Ingen förening. Mitt engagemang är i min omgivning när jag säger vad jag tycker. Skulle karriärsmässigt vilja ha ett jobb där jag kan påverka mer.

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?
Som formgivare försöker jag justera lite i designerna. Tex i ett material om läkare resp patient bytte jag kön från den traditionella äldre kvinnan som sökte vård hos mannen till tvärtom.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?
Mycket diskussioner. Förebilder (maken är hemma). Motarbetar dumma kommentarer. Ifrågasätter de som förutsätter.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?
Läs och lär! Ohj-hyllan på biblioteket är min vän och litteratur finns för alla nivåer. Börja säga ifrån i vardagen.

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?
Marilyn French - det eviga kriget mot kvinnan
Kajsa Wahlström - pojkar, flickor och pedagoger
Carin Holmberg - det kallas manshat
...samt mina vänners mail från en feministisk mailinglista...
 

Egentligen gör man nog

Skrivet av  Elisha
inte så mycket sådär till mans/kvinns :) tror jag. Men jag skulle givetvis reagera om jag såg några tokigheter, absolut och jag blir arg när någon blir behandlad sämre för att hon är kvinna, om vi nu talar om könsfrågor. Men jag är mån om att både kvinnor och män ska ha samma förutsättningar när det gäller det jag gör i mitt arbete, behandlar ingen olika pga kön. Det är faktiskt obegripligt hur man kan göra det. Vi är väl alla människor?

När det gäller mina barn så behandlas de lika när det gäller uppfostran, samma krav ställs, samma uppmuntran i studie- och yrkesval ges. Ingen mer service till pojkarna t ex, vilket jag faktiskt tror sker i vissa hem tyvärr.

Råd när det gäller engagemang? Ja, bli politiskt aktiv, behandla barnen med samma respekt oavsett kön, uppmuntra flickorna lika mycket som pojkarna t ex. För det är faktiskt så, att det börjar hemma. Har man en snedvriden syn på det här, så har man i de flesta fall fått det med hemifrån.

Nämnde för lillen (går i 2:an) att i vissa länder får inte flickorna gå i skolan. Han kunde inte förstå det alls och det är just sådant som vi ska skicka med barnen, alltså att det är självklart att vi har samma rättigheter och förutsättningar.

 

ESvar

Skrivet av  ES
* Arbetar du politiskt med jämlikhetsfrågor och i så fall hur?

Nej, arbetar inte politiskt

* Är du med i någon förening som arbetar med jämlikhetsfrågor? Hur ser ditt engagemang ut?

Japp. En förening vars motto är att stärka kvinnans ställning i världen. Har suttit i styrelsen och påverkat vart bidrag ska gå. (RAWA i Afganistan bl a.)

* Arbetar du med jämlikhetsfrågor i ditt yrke och i så fall hur?

Inte mer än att som chef vara vaksam på hur jag bemöter andra samt genom att diskutera med chefer på min egen nivå och nivån ovanför kring hur vi bemöter efter kön.

* (För den som har barn) På vilket sätt bidrar du till att ge dina barn kunskaper och färdigheter kring jämlikhetsfrågor?

Diskuterar. Föregår med gott exempel! Lever jämlikt med min man.

* Om du skulle vilja ge ett gott råd till den som vill engagera sig men inte riktigt vet vars h*n ska börja med så skulle du säga...?

Läsa, läsa läsa! Läsa här och andra feministsajter. Läsa på antifeministiskt forum (lär ha omvänt mer än en tveksam... *s* Men mest för att det är bra att se vad alternativ/brist på alternativ är.)

* Bästa sajttipset och litteraturtipset när det gäller jämlikhet?

Sajter:
Detta forum
SCBs skrift "På tal om kvinnor och män" (http://www.scb.se/Statistik/LE/LE0201/2004A01/LE0201_2004A01_BR_X10ST0401.pdf)
Feminetik.se

Böcker:
"Under det rosa täcket"
"Ordination - Vardagsfeminism"
"Hjärnsläpp"
"En riktig kvinna"

 

Artiklar från Familjeliv