Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det rosa modet

Skrivet av G
Just nu tycker jag mig märka att väldigt mycket kläder är rosa. Jag har själv en illrosa tröja idag (matchar mitt morgonväderbitna ansikte såååå fint) och ser man till barnkläder är det himla massa rosa överallt (för flickor endast!)

Min fundering är om det här är en backlash (jfr Faludis resonemang)? Rosa för mig har ett symbolvärde som "sött", "gulligt" vilket i förlängningen också betyder "ofarligt" och "inget hot".

Kanske övertolkar jag det rosa, men är evigt tacksam för Grynet som visar att färgen går bra ihop med en stark vilja. Och jag själv gör allt jag kan för att inte matcha mitt utseende med mina åsikter. Bara för att.

Men kanske är det bara jag som har den där underliggande känslan inför färgen?
Svar på tråden: Det rosa modet

Tjaa,

Skrivet av  Emma
min egen tanke är att det kanske hänger ihop med ekonomin och det gudskelov f.d. moderna militärmodet?
 

Jadu...

Skrivet av  Helena
Kanske håller det på att ske en förändring, en "utslätning" om du så vill, av rosa som färg? Så att den blir en av andra. Ljust pastellrosa är ju fortfarande en vanlig flickbebisfärg, lite starkare rosa ihop med volanger och "flickiga" skärningar, applikationer och mönster verkar poppis för 4-5-åriga modelejon av flickkön.

Själv har jag en hel del rosa kläder och accessoarer men helt utan den "ljuva" looken. Tycker färgen är glad och lyser upp! Rött är också snyggt men lite för tomtigt den här årstiden *s*
 

Visst har det ett symbolvärde

Skrivet av  Allis
För ett par år sedan var det inne med rosa herrskjortor. Jag har en mycket klädmetveten kollega men uuuuuuuuuhhhh vad han fick kommentarer om den rosa skjortan. Vi var på ett naturbruksgymnasium som gud glömde och pratade kön och begränsningar i ett par grupper. När X frågar vad de vill ta upp frågade flera elever om han hade den skortan bara för att provocera. Jaha....

X den snorkige tröttnade efter fjärde gruppen och snäste något om att modet uppenbarligen såg olika ut i olika landsändar hahahaha (skolan ligger inte så himla många mil härifrån men mentalitetsmässigt är det som olika världar iofs)

Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ha uppfattat mig som provocerande om jag haft en likadan skjorta :O)
 

Ja du, jag vet inte

Skrivet av  Elisha
hur jag förhåller mig till färgen riktigt. Jag älskar rosa, men jag gillar många färger, både på kläder, saker och inredning. Vad jag har på mig skiftar från dag till dag, både modeller, stilar och färger. Men visst ska man väl kunna ha rosa även som stark kvinna, annat har jag aldrig ens funderat över.
 

Jag har ingenting rosa

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
Jag avskyr den färgen och tycker inte den är snygg på vare sig små flickor, små pojkar, vuxna kvinnor eller män. Den enda som klär i färgen är väl kanske Grynet då ;-) Det jag också stör mig på är att de flesta rosa kläder alltid är så gulliga i formen och designen, det är ulliga lammullskoftor i blekrosa, figursydda skjortor, volangförsedda klänningar etc. Nä, fram för rosa jeans med coola applikationer och trasiga kanter etc. Dessa ulliga blekrosa kläder tycker jag helt klart signalerar ofarlighet och därmed även att man inte behöver ta personen som bär dem på lika stort allvar. Själv försöker jag dock som god feminist jobba bort sådana förutfattade meningar hos mig själv, men det är inte lätt.

Själv älskar jag svarta kläder och dovare färger som vinrött, skogsgrönt etc.

mvh,
Susanne
 

Finns det inte två rosa?

Skrivet av  Missy
Själv tänker jag
punkrosa = attityd
babyrosa = flicksött

Jag gillar rosa (framför allt på bror, han passar så bra i chockrosa), men ställer mig lite tveksam till det massiva rosa hysterin som finns på flickavdelningarna för tillfället. Rosa tröjor med rosa hjärtan, rosa spetsar och lite rosa ludd. Det blir liksom för mycket på något sätt...

Jag blir nog mest irriterad på när bebisar har på sig rosa för att se riktigt flickiga ut och de ser ut som urtvättade disktrasor... Alla passar ju inte i rosa och jag tycker att det är jobbigt när det blir nästan den enda tillåtna färgen.
 

Rosa - en maktfärg

Skrivet av  Lingling
Rosa står för att synas. Rött i alla nyanser var för kungar och biskopar.
Knallrosa är porrfärg t ex, ofta med svart spets på.

Svart är annars färgen för att inte synas, göras osynlig, tjänstefolk, expediter och konstnärer klädde sig i svart för att inte överglänsa kunder eller sina verk.
Såg att pojkar började kläs i blått för att det var lugnande, flickor i rosa/rött för att det ger energi ...
Fast i Dalarna hade pojkar (och män) röda detaljer på kläderna, inte flickor, den dyra röda färgen markerade att det var minsann en _pojke_.

Jag har passat på att köpa rosa saker, både den milda och den skarpa färgen, nu när det finns. Den milda harmonierar helt enkelt bra med min hud och hårfärg. Snyggt till blå och vinröda kläder. Tycker det är härligt. Jubelglad över mina rosa mammabyxor, så svårt att hitta mammakläder som inte är svarta - varför ska jag klä mig i säck och aska och gömma mig och min mage för att jag är gravid?

Backlash? javisst efter tio år av grå och svarta, urtrista färger, så är det lätt att lansera färg igen, folk lessnar. Om fem år kommer det garanterat vara en annan färgskala som gäller, men de som säljer garner och annat meterial till textilindustrin släpper alltid färgerna i kollektioner så att vissa färger får starkt genomslag ett tag.
(Avskyr däremot orange nyanser på mig själv.)
 

Artiklar från Familjeliv