Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fråga om vb o autism/adhd...

Skrivet av inci
fk säger att de merkostnader vi har för att vår minsta son tar sönder saker det kan vi INTE ta upp som merkostnader.Utan det ska tas upp i omsorgsbehovet.Att sonen förstör massor det måste bara få ett slut säger hon.Vad ska jag göra nu hur är det egentligen?
Svar på tråden: fråga om vb o autism/adhd...

Det...

Skrivet av  M&m
är som fk säger. Man får inte längre ta upp det som merkostnad, som man fick förut, då det anses ligga i tillsynsdelen. De sa till mig att jag hade vb för att förhindra att barnet förstör saker.
Gör i stället så här...eftersom kostnaderna ligger i det belopp som du skattar för, så dra av det i deklarationen. För alla de inkomster, som du har utgifter för inkomstens förvärvande, gör du avdrag för. Att säga att han förstör en massa saker, att det måste få ett slut, det låter illa, tycker jag. Om ett barn har autism eller något annat så kan man inte bara få sådana saker att upphöra. Nej, jag tycker de borde skaffa sig mer kunskaper om dessa funktionshinder. Jag har barn som fortfarande efter 22 år tar sönder saker, visst har det blivit bättre men det har inte gått att få bort.
 

Inte avdragsgillt

Skrivet av  Helena B A
i deklarationen, tyvärr!
 

Ja...

Skrivet av  M&m
flera jag känner får dessa avdrag i deklarationen och det har gått alldeles utmärkt. Egentligen får man inte dra av kostnader för sina egna barn men eftersom man får har inkomst utöver föräldraansvarsdelen, så ska man kunna göra det. Om det inte är på det viset måste de göra om reglerna för bostadsbidrag etc...
Jag menar, om en förälder har helt vb för ett barn som inte förstör, utan pga annat sorts handikapp och en förälder har helt vb för ett barn med svår beteende diagnos som förstör hela tiden, så blir det ju mycket orättvist. Om de har ungefär lika i inkomst så får de ju ungefär lika bostadsbidrag(låtsas vi nu)men den ena familjen har merkostnaderna inräknade i vb och därmed egentligen en lägre inkomst.
Kanske vore något för någon kunnig person att se över. I min familj äts hela vb upp av de merkostnader vi har och jag får inte en krona över. Ändock får man inget bostadsbidrag och måste nästan gå på knäna.
 

Har avdragen utretts?

Skrivet av  Helena B A
Har de diskuterat avdragen med skm eller har de bara halkat igenom utan kontroll? Att ens avdrag går igenom behöver inte betyda att de var riktiga.
 

Samma sak med...

Skrivet av  Dampmamma
Att få göra avdrag för inkomsternas förvärv innebär ju också att man borde få göra avdrag för barnomsorgsavgiften......eller?
 

Nej...

Skrivet av  M&m
det är nog inte riktigt lika. Vad jag försöker belysa innefattar även de familjer med "vanliga" barn. Man får ju bostadsbidrag t ex på samma inkomst- och utgifts grunder. Det blir orättvist om den som har vårdbidrag får det beloppet tillräknat sig som en inkomst om inkomsten går till merkostnad.
Alla betalar barnomsorgsavgift även de med "vanliga" barn.
 

Svar till Helena B A

Skrivet av  M&m
Jag har fått min deklaration granskad och vissa avdrag medgivna. Sedan vet jag flera som också fått igenom sina avdrag efter granskning. Sådant som ersätts av försäkringsbolag godtages ej i deklarationen.
 

olika

Skrivet av  Dampmamma
Man kan ju som vi, bara ha ett rent vb alltså ingen merkostnadsersättning och då är ju bidraget självklart en inkomst. Vi får merkostnadsdelen från vårt försäkringsbolag,skattefritt.
Sedan tycker jag att vi alla över lag brukar dubbelmoral. När man t.ex vill låna pengar så tar man gladeligen upp alla inkomster och bidrag för att "få" sina lån....men när det gäller att få bidrag...då vill man inte ta upp dem.
Vad är barnomsorgsavgiften om inte nödvändig för inkomstens förvärv. Jag vet att det inte fungerar så men ska man tolka innebörden an "inkomsternas förvärv" så hamnar ju avgiften där (utan dagis, inget jobb-ingen inkomst). Men det här var bara en liten parantes i diskussionen, något som jag kom att tänka på. Mina barn har för länge sedan vuxit ifrån dagis.
 

M&m

Skrivet av  Helena B A
Nu bli jag nyfiken. Vilka kostnader har varit OK att göra avdrag för och med vilken motivering? Du behöver såklart inte svara, men det skulle vara kul att veta... :o)
 

Nej,

Skrivet av  Helena B A
så är inte lagen formulerad, inkomstskattelagen som talar om vilka inkomster som är skattepliktiga/skattefria samt vilka kostnader som är avdragsgilla eller ej. Privata levnadskostnader är aldrig avdragsgilla. Kopplingen till arbetet måste vara direkt.
 

M&m - Sen när?!?!

Skrivet av  k2
Från när gäller det att man inte får ta upp slitage som merkostnad?
Vi fick vårt godkänt i februari i nämnden.
Kanske olika i olika kommuner.
 

ja...

Skrivet av  inci
det ska ju va samma regler,men jag har en nitisk fk kan jag ju säga.Men kuratorn på hab säger att jag får ta med det.Jag tänker överklaga om det inte går igenom.
 

det tycker jag att du skall göra!

Skrivet av  k2
överklaga om du inte får igenom det
 

AKTIV TILLSYN

Skrivet av  Fahlander/Assistansia AB
Om barnet är i behov av aktiv tillsyn så kan du ha rätt till assistansersättning/personlig assistans. Regeringsrätten har i dom sagt att behov av aktiv tillsyn faller inom de grundläggande behoven. Ring till mig om du vill ha hjälp med ansökan m.m. 019 - 25 76 95.

Mikael Fahlander
Assistansia AB
 

n

Skrivet av  Jen
n
 

Artiklar från Familjeliv