Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om VB (långt)

Skrivet av Mia med Rasmus
Hej!
Jag har aldrig varit inne i detta snack förut men jag hoppas att jag kan få hjälp av er.
Det är så att jag har en pojke som föddes i vecka 25+3 i juni 2002. Han var på sjukhus i 16 veckor drygt och när vi väl fick komma hem har vi inte fått vara ute bland folk med honom pga infektionsrisken. Vi får nu gå ut med honom till affärer men han får fortfarande inte träffa andra barn (speciellt inte dagisbarn). Och vi måste vara väldigt uppmärksamma på alla som kommer och hälsar på så att ingen har minsta tendens till sjukdom. Jag och min sambo tar ut full föräldrapenning för att klara ekonomin. Idag var jag med Rasmus hos vår BVC sköterska på kontroll och då diskuterade vi när Rasmus får/ska/bör börja på dagis. Helst vill man inte släppa honom dit förrän han fyller åtminstone 2 år. Egentligen vill man vänta längre ändå. Men med tanke på att vi inte kan spara dagar så kommer vi ju inte heller att kunna pussla ihop det. Då föreslog vår sköterska att vi skulle söka VB. Men jag har inte en aning om hur man gör eller vad som krävs för att få det. Jag skulle bli jätteglad om någon vill ta sig tid och berätta. Han har en dokumenterad lungsjukdom men man vet inte än om han kommer att få några andra skador av sin extremt förtidiga födsel.
Svar på tråden: Fråga om VB (långt)

Hej Mia!

Skrivet av  marita
Jag tycker att du börjar med att ringa försäkringskassan och säger att du behöver blanketter för ansökan om VB. Sen är det massor att fylla i. Man ska berätta hur barnet mår vad ni måste göra för honom. Hur ofta ni måste besöka sjukhus. osv. Har ni kontakt med någon kurator för dom är bra att fåhjälp med a¨tt fylla i ansökan. Den kan vara jobbig för man ska ju leta efter allt som barnet inte kan. Om ni har extra utgifter ska sådant oxå tas med. Extra tvätt om barnet kräks mycket. Eller kräver annan mat kanske som är dyrare. Fråga gärna mer om du undrar över något marita
 

En stilla undran

Skrivet av  marib
varför tar ni ut fp på heltid? Grabben är ju bevisligen sjuk alltså borde ni kunna spara fp och ta ut vab i stället, visserligen får man bara ta 60 + 60 dagar/ år men man sparar en del dagar där. Man kan få det ändrat retroaktivt har jag för mig.
Och det är klart du kan söka vb, det kan man ha samtidigt som fp eller vab också
 

när barne är så små....

Skrivet av  marita
och föräldrar dagar finns får man bara vab när barnen är inlagda på sjukhus. Vår läkare skrev läkare intyg åt mig när Toedor var 8 mån. och ny op. för hjärtfel. Men icke sa nicke fk godtog det inte för att fp fanns. Så då var min läkare så snäll att han lät occ vara inskrivna ett par veckor men hemma på permis. För Teodor var fortfarande dålig men mådde bättre att få vara hemma. Hoppas du fattade vad jag menade.
 

Aha!!

Skrivet av  marib
man lär sig nåt nytt varjedag. Vilken eländig regel, vid fp ska man ju ha rätt att få njuta av sina små tycker jag, när de är sjuka och det är mer jobb än nöje så ska man baske mig ha rätt att vabba. OCh för resten så tycker jag 120 dagar per år är för lite då *när jag nu ändå är igång med gnällamdet* :-)
 

120 dagar/år

Skrivet av  anne.h
är MKT, iaf jag har 261 arbetsdagar, ungefär, sedan tar du bort semestern.. kvar blir då 230 dagar (vi har 31 d sem/år, vet inte vad ni andra har)

Är barnet sjukt så kan man mao vara hemma varannan dag! Jag tycker det är mycket, mina kusiner i vårt grannland öster ut har _inte_ på långa vägar så generösa regler.
 

120 dagar är inte mycket

Skrivet av  Ronjas mamma
när man som jag måste vara hemma heltid med barnet, detta årets dagar räcker in i första veckan på juli för mig. Dottern är inte bra nog att börja på dagis förrens tidigast aug/sept:( När mina dagar tar slut får jag sjukskriva mig och hoppas att ingen kollar närmare på mitt ärende.
 

När fp är slut

Skrivet av  My med flis
så kan man ta ut vård av sjukt barn. Det fick jag i alla fall. Jag tog också ut full fp. Dagarna räckte ungefär ett år.Eftersom läkarna avrådde mig från att ha min dotter på dagis innan hon vart två år så sjukskrevs hon och jag fick ta ut tfp.
 

Hur du fixar vårdbidrag

Skrivet av  ceylon
Du hämtar papper på försäkringskassan och sen börjar du dokumentera hemma. Bäst är om du skriver så exakt som möjligt fast det är jobbigt för dig att skriva ner det. Du måste också ha läkarintyg från barnets läkare m.m. Men det står i dem papprena. Glöm inte att ta med alla merkostnader för erat barn, även om du inte tycker det är extra. Samt all mertid och det är allt från hur lång tid det tar för dig och din kille att ta hand om olika rutiner eller att se till att ingen är det minsta sjuk m.m. Var beredd på att det blir jobbigt och det är inte säkert du får igenom det första gången du gör du om allt och skickar in igen med andra ord ÖVERKLAGA.... Jag lovar att när ni fått igenom det så kommer du tycka att det är värt allt besvär.
Mvh Ceylon
 

Tack till alla...

Skrivet av  Mia med Rasmus
...som svarat. Nu vet jag lite mer om hur jag ska gå till väga. Anledningen till att jag tar ut full fp är för att jag helt enkelt inte har förstått alla regler och vad man kan göra/inte kan göra. Jag visste inte ens att VB fanns förrän min BVC-sköterska nämnde det förra veckan. Annars hade jag ansökt om det för länge sedan. Men det verkar ju vara så att så fort man ev kan få lite bidrag så är det ingen som pratar högt om det på sjukhus eller andra instanser. Det är samma sak med Rasmus\' tvillingbror, Alfons, som dog efter 6 dagar, det har inte varit en kotte som berättat att man kan få ersättning från sin försäkring för t ex begravningsomkostnader och så. Det har jag upptäckt först nu. Ledsen att jag gnäller men ibland undrar man om det är så att man bara "får" ha friska barn i Sverige för annars är man bara till besvär. Det är tur att det finns vänliga själar här i snacken som man kan vända sig till i alla fall. Än en gång, tack för hjälpen!
 

Sitter i samma sits!

Skrivet av  Ulrica med 4 barn varav Elias född v28
Hej!

Jag har en son som föddes i mars 2002, han föddes v28 och fick en permanent lungskada och hjärnblödning (denna ska han dock troligtvis ej få bestående men av).

Jag fick rådet från både läkare och fk att söka vårdbidrag från sonens 1-års dag (nu är pappren inskickade men vi har ej fått svar ännu). Anledningen till att vi avråddes från att söka tidigare var att även "normala" spädbarn kräver så mycket vård att det är jättesvårt att få ersättning!

Vi har sökt dagis till vår son from. aug 2003 (då är han 1½ år). jag hoppas att det kommer att fungera men troligtvis blir det många och långa sjukperioder....

Vi har dock ytterligare 3 barn, varav 2 går i skola, så bakteriefloran här hemma är nog redan ganska hög! (Exv. fick Elias vattkoppar vid 6 mån ålder!). Så förhoppningsvis har vår son "redan vant sig" vid mycket bakterier och kanske, kanske klarar han av dagis...
 

Artiklar från Familjeliv