Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om beslutsordning

Skrivet av längtar
Efter att handläggaren på försäkringskassan har skrivit ett förslag på hur stort vårdbidrag man ska få, visst måste de skicka hem ett papper där du får godkänna förslaget innan det går till beslut i nämden?
Svar på tråden: Fråga om beslutsordning

Här fick

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn!!!
jag inte ens nåt förhandsbesked/förslag, endast beslutet när det varit i nämnden. Det var allt.
 

men

Skrivet av  längtar
är det beslutet från nämnden man ska skriva under och skicka in för att få det utbetalt kanske? Eller är det meningen att man ska få besked innan och din försäkringskassa missade det?
 

Jag har

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn!!!
inte skrivt under annat än ansökan, kanske de ändrat detta sen jag sökte för tre år sedan eller?
 

Inte vi heller

Skrivet av  lena å samuel
Nu har vi iok för sig inte klart än men vi har fått förslaget hur mycke vi ska få :)Å har vi inte nått att tillläga( å de har vi) så tas de upp i nämden om 2-3 v(DE görs de även med de vi till lägger så snart har vi vårt vb)
 

Ja kanske

Skrivet av  längtar
jag får ringa henne och höra vad hon säger, jag tycker att jag har väntat länge nu.
 

Brukligt kanske

Skrivet av  Annika60
Jag vet faktiskt inte om det är obligatoriskt, men jag har alltid fått tjänstemannaförslaget hemskickat. Som regel har jag haft synpunkter också...

I princip tror jag inte ´tjänstemännen är skyldiga att skicka hem det; det är beslutet i nämnd du kan begära omprövning av/överklaga.

Fast en pragmatisk handläggare bord eju tycka det är praktiskt att skicka hem förslaget till beslut så det inte smyger sig in några felaktigheter på grund av missuppfattningar t ex. Sånt leder ju bara till onödigt besvär med omprövning etc.
 

Jag får ringa henne

Skrivet av  längtar
på tisdag och höra, så att jag vet ungefär hur länge till vi får vänta. Men jag tycker att alla borde få hemskickat förslaget av handläggaren så att man vet i förväg.
 

Så här

Skrivet av  Sofiesmamma
var det för mig när jag fick vårdbidrag, att jag fick hemskickat ett förstag till beslut. Fick läsa igenom det, och skulle senast ett visst datum meddela försäkringskassan om jag hade några synpunkter. Sedan gick det ca 3 veckor så fick jag beslutet. Men det kanske är annorlunda i andra kommuner. Men det ska väl gälla alla tycker man. Kan säga att detta var under våren 2002. Lycka till
 

Jag hoppas att

Skrivet av  längtar
det kommer ett med posten imorgon, men jag får nog ringa och se om hon vet när det tas upp i nämnden.
 

Artiklar från Familjeliv