Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om vb...

Skrivet av Tack på förhand - AnnaN
Vi har idag fått brev från fk som säger att vi har rätt till ett halv vb på vår dotter som genomgått en benmärgstranspl. nyligen pga en ovanlig och mkt aggressiv leukemi. Alla jag pratar med som har "leukemi-barn" verkar ha fått fullt vb och dessutom merkostnader, vi fick inga alls merkostnader. Nu måste jag ju ringa handläggaren antar jag men vad ska jag säga?! Jag tycker vi fått med det mesta i ansökan så jag behöver lite tips?! Hur tänker de egentligen, nån som har klurat ut det?*s*
Svar på tråden: Fråga om vb...

Ring först

Skrivet av  marib
och fråga hur de resonerar, hänvisa till övriga fall du känner till och glöm inte att överklaga. Du kan inte förlora något på det har jag fått lära mig, de kan bara höja.
 

Vårdbidrag

Skrivet av  ewa
Jag har ett barn med ett gäng diagnoser. Asberger, ADD m.m. Jag har haft vårdbidrag i flera år. Han är nu 15 år. Jag har lärt mig under årens gång att det räcker inte om du skriver att han måste ha tillsyn 24 timmar om dygnet. har läkarintyg också på det. Du måste sitta och specifisera varända minut på dygnet. När jag gjorde det fick jag höjt vårdbidrag. Lycka till
 

Hej

Skrivet av  AnnaN
Jag har fått igenom 36% merkostnader nu efter tips bl a härifrån. Fk sa dock att de måste ta beslutet först på halvt vb innan jag kan överklaga. Jag frågade om det inte gick att överklaga nu redan för att spara tid och pengar men icke då!!!
Ska prata med kuratorn sen när det blir dax.
 

Överklaga

Skrivet av  Helena B A
Såklart man inte kan överklaga ett beslut som inte finns! Innan beslutet är taget kan du lägga fram dina synpunkter på FK:s förslag, klaga på förslaget om du vill kalla det så, men _överklaga_ går ju inte innan det finns ett beslut öht.
Samma sak hos skattemyndigheten, i domstol mm. Först måste beslutet fattas, _sedan_ kan man överklaga.
 

Nej okej

Skrivet av  Anna,
Det förstår ju jag med, men jag tänkte att eftersom jag ska överklaga och nämnden ändå sällan ändrar fks förslag så kunde man ju spara lite tid där då....jaja, vi väntar väl ännu ett tag då...
 

ring eran kurator

Skrivet av  glenn
på sjukhusets avdelning som ni tillhör så hjälper dom säkert er dom får snabbare fram intyg från läkare om det behövs mvh glenn
 

Artiklar från Familjeliv