Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av Fundersam
Om man just nu delvis får socialbidrag, är det någon idé då att söka vårdbidrag, eller drar soc bort den summan vi får i vårdbidrag så att det går på ett ut ändå?

Meningen med vårdbidrag är väl att det skall gå till barnet och eftersom vi till och från får söka socbidrag så har vi alltså mycket ont om pengar och det är näst intill omöjligt att få det att gå i hop med en handikappad dotter.
Svar på tråden: Fråga

Fråga er kurator? ej soc

Skrivet av  Lottisen
Jag vet faktiskt inte tyvärr så tror jag att det räknas in...
Det enda som inte räknas in är om man får bidrag från typ kyrkan, jag har en gång fått hjälp där då jag verkligen behövde och samhället inte ställde upp
De pengarna behövde jag inte redovisa enligt diakonissan
 

Delvis

Skrivet av  Soc.sekr
Den del som avser omkostnader räknas inte in, däremot resterande...under förutsättning att det inte kommit nya regeringsrättsdomar som ger andra riktlinjer. Men kolla med socialsekreteraren, hon borde veta alt veta hur hon ska ta reda på det.
(för min del var det många år sen som jag jobbade med försörjningsstöd)
 

sök VB!

Skrivet av  Sj
Meningen med VB är INTE att det ska gå till barnet utan är en ersättning till föräldrarna för det extraarbete de gör när de vårdar barnet. Man kan säga att VB är en slags "lön" för att du vårdar ditt funktionshindrade eller sjuka barn själv.
Antagligen så räknar soc. av den summan från socialbidrag, men den del av VB som utgör merkostnader för barnet t.ex mediciner, specialkost, m.m bör de ju inte räkna av eftersom det endast är en ersättning för de extrakostnader som ni har pga av barnets funktionshinder/sjukdom. Tycker absolut ni ska prova att söka VB, det är dessutom pensionsgrundande vilket kanske inte soc.bidrag är.
 

Artiklar från Familjeliv