Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om barnförsäkring

Skrivet av Vilsen mamma bland försäkringsbolagen
Hittar ingen bra rubrik för detta så jag försöker här bl a. Min son är funktionshindrad och vi har bara en misstänkt diagnos, han är utvecklingsförsenad (eller störd?) och har en del kroppsliga funktionshinder också med balans osv. Har försökt få barnförsäkrings hos TryggHansa och fick idag svar efter 2 månader. De erbjuder en försäkring enl följande:
"Kapitalbelopp vid medicinsk invaliditet (=nedsatt kroppsfunktion) genom olycksfall 900.000:-. Kapitalbelopp vid dödsfall genom olycksfall 40.000:-. Kostnadsers vid olycksfall ingår."
Detta kostar 308:-/år. Nån som vet om detta är rimligt/vettigt? I förbehållen står att ersättn endast utlämnas vid olycksfall(= plötslig, yttre, ofrivillig händelse) och endast för följder som inte beror på försämring och följder av kroppsfel som redan finns. Detta känns som om det kan bli tvist om han ramlar och slår ut en tand t ex eftersom han har dålig balans. Nåns om tampats med försäkringsbolag som har en aning?
Svar på tråden: Fråga om barnförsäkring

Svarat på utv hämmade barn *IMT*

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
 

Svar

Skrivet av  Karin
Det verkar som om ni endast blivit erbjuden en olycksfallsförsäkring dvs inte en sjukförsäkring och det verkar rimligt eftersom man inte riktigt vet vad som är felet mer er son. Premien är ju inte särskilt hög.

Den definition du skriver om olycksfall finns i alla villkor både för barn och vuxna så det har inget att göra med att din son redan är sjuk. Man kan aldrig från en olycksfallsförsäkring få ersättning för skada som beror på bakomliggande sjukdom.

Om t ex en vanlig människa får ett sår på benet genom ett olycksfall så läker det normalt rätt snabbt. Om en person med diabetes råkar ut för samma sak så kanske det leder till en amputation av benet. Då utgår inte ersättning för den delen eftersom det beror på sjukdomen.

undantaget är alltså inte riktigt som du har tänkt dig men självklart måste det vara plötsligt och oförutsett dvs det kan inte vara att man t ex skadar sig medvetet.
 

Folksam

Skrivet av  M:s mamma
har en försäkring som heter Medlemsbarn och den kan man få utan hälsodeklaration. Den gäller såklart inte för sjukdomar/funktionshinder barnet har före tecknandet plus att den har en viss "karensstid" för sjukdomar och därför inte gäller för sjukdomar som barnet får under det första halvåret försäkringen gäller. Jag är inte riktigt säker på karenstiden men du kan läsa mer på deras hemsida: www.folksam.se Vi fick lov att teckna denna för ett att våra barn trots att barnet har ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Jag ringde och pratade med dem först. Så när baret sedan fick allergi ersatte de oss för kvalsterskydd som behövdes till sängen. Vi ville ha försäkringen just för andra sjukdomar som kan inträffa. Vår tanke var att ett barn kan drabbas av sjukdomar som diabetes, cancer och andra tråkigheter som det kan vara bra att kunna få en viss ekonomisk kompensation för.
 

medl.barn

Skrivet av  vittosvart
Hejsan! Har också Folksam, medl.barn och ett barn med medfött handikapp. Efter en operation blev dottern sjuk, svår infektion, många komplikationer, fick allergi mm och kunde inte vara i skolan på ett ½ år...kontentan av det hela var iaf att när jag sökte ers. av Folksam fick jag ett blankt NEJ...pga att min dotter föddes med handikapp! Tvistar nu om skillnaden mellan sjukdom och handikapp och vad de bör ersätta!
 

Vi har fått samma svar

Skrivet av  Stefan
Vi har tvillingar (7 månader gamla), en av dom helt frisk. Han har fått en "normal" försäkring, som dom vill att vi betalar premie för, och verkar täcka allt som en normal personförsäkring gör.

För den sjuka (reduktionsmissbildningar, missbildat hjärta, dålig lunga mm mm) tvillingen har vi fått svaret: "Tack för ansökan. Fullständig försäkring kan ej beviljas." (vilket vi räknade med).

Den försäkring vi fått är en olycksfallsförsäkring (exakt som din) som är premiefri till dess han fyller 18 månader, då dom dom vill ha en ny ansökan.
 

Artiklar från Familjeliv