Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om vb och korttidshem

Skrivet av Jenny
Hejsan!

Jag jobbar på ett korttidshem för barn och ungdomar med olika funktionshinder.

Nu är det så att en av "våra" mammor är ensamstående och har inte råd att utnyttja alla sina dagar pga den ökade kostnaden som blir för maten.

Men jag har för mig att man har rätt att ta upp denna kostnad som merkostnad i vårdbidraget. Har jag fel? Jag hoppas att jag har rätt och kan tipsa denna mamma om detta så hon kan känna att plånboken tillåter hennes rätt till egen tid.


Svar på tråden: Fråga om vb och korttidshem

i vårt fall

Skrivet av  lene
kortis var 6 vecka vår komun betalar inte resan dit ca 3 mil.x 2
maten betalar inte heller komunen ( andra barn på detta kortis från andra komuner får resan )
resor tas med som merkostnad i vb, maten ej för mat måste man ju ha,, så det kan vara resan mamman inte har råd med,,om hon har riksfärdj eller vanlig kan resan bli något billigare.
Så det låte konstigt att just maten skulle vara avgörande,,den måste hon ju ha till barnet om det är hemma ,,,
råd henne att söka fonder eller att tala med lss handlägaren hon har i komune kan ju vara så att just prg av hennes inkomst så kan hon få ett bidrag, Angående resa o vb be henne ringa fk för kompleterint kan göras i efterskott ..
 

lite bråttom i svar..ps

Skrivet av  lene
även matkostnaden fick de andra barnen , men det var olika komuner. Och den matkostnad vi har är inte hög . 80 kr om dagen,,blir 160 kr per helg , men det kan ju vara den som avgör hennes ekonomi ,,
 

vet faktiskt inte

Skrivet av  Annika60
Hur mycket tar kommunen för maten på kortis nuförtiden?
När det var aktuellt för vår del var kostnaden för barn upp till 16 år i vart fall inte speciellt hög.

Jag funderar lite över rättsläget också. LSS-insatser borde inte medföra kostnader av en sådan kaliber att föräldrar inte har råd att utnyttja dem.

Har mamman tagit upp saken med LSS-handläggaren? Det låter ju helt sjukt om kostnaden är så hög att föräldrar inte har råd med insatser enligt LSS. Hon borde kunna få avgiften nedsatt om hon har det väldigt tungt ekonomiskt.

Hon kan också prova att ta upp matkostnaden som merkostnad, men sen är det ju en annan sak om den kostnaden gör någon skillnad på vårdbidragets storlek.
 

nej

Skrivet av  S
i vår kommun går det inte. FK anser att pengarna för maten skulle man haft ändå om barnet varit hemma så de godkänns inte som merkostnadsdel. Ganska fräckt med tanke på att då jag tog upp det som merkostnad tog vår kommun ut 72kr/dygn för maten och min flicka var då bara 2 år och åt ett par barnmatsburkar och lite gröt om dagarna. Som tur är har vår kommun sänkt taxan för barn till 45kr/dygn och det är väl något mer realistiskt för så små barn. Tipsa mamman om att ta reda på vad konsumentverket anger för matkostnad för barn i samma ålder, om Kortismaten är dyrare KANSKE FK lyssnar och godkänner merkostnaden.
 

Artiklar från Familjeliv