Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blöjor?

Skrivet av janna74
Nån som vet om man kan få nåt extra bidrag för blöjor? Har i bakhuvudet att jag hört det någon gång. Men det borde vara i merkostnadsdelen på vårdbidraget i så fall? Eller finns det något annat sätt?
Svar på tråden: blöjor?

Kolla med distriktssköterskan ...

Skrivet av  Anna
på din vårdcentral. När mitt barn behövde blöjor skrev disktriktssköterskan ut de blöjor vi valde och sen fick vi blöjorna kostnadsfritt hemskickade. Tror att det fortfarande är så och då kan du inte ta med det i beräkningen av merkostnaderna i vårdbidragsansökan. Eventuellt kan distriktsköterskan krångla angående åldern på barnet. Ibland säger de att de inte skriver ut blöjor innan barnet fyllt fem år. Men tryck då på att det beror på barnets handikapp - det kan ju även habiliteringen intyga. Tycker för övrigt att det borde vara habiliteringen som är ansvarig för förskivning av blöjor till de barn som redan har en kontakt där.
 

Jag tror det beror på barnets handikapp

Skrivet av  Blöjbarn
har en med ds och vi fick gratis blöjor f.o.m han fyllde 3 år.
Har en bekant som har ett barn med ryggm.b och dom fick blöjor f.o.m barnet va nyfött men bara en del inte alla.
Så jag tror det ha med handikappet att göra, annare är det väl 5 år som man får hjälp igenom vc
 

Tack

Skrivet av  janna74
..för svar. Har talat med bvc-sköterskan. Och visst började hon krångla med åldern, sa 5 år. Men dotterns läkare från hab. ska kontakta dem så det ordnar sig nog...Även om man måste krångla och bråka lite, men det börjar man vara van vid...
 

Här i Södermanland

Skrivet av  Maria L
är det 4 år som gräns för handikappade barn. Det kan skilja mellan olika landsting. Finns det ingen sköterska på habiliteringen som fixar det åt dig?
 

Beror på ålder

Skrivet av  Karin
Vi fcik räkna med det som merkostnad när han var liten (behövde extrabyten pga krånglande mage pga allergi). Sedan vet jag att efter en viss ålder ska man kunna få det gratis/subventionerat via landstinget dvs om barnet behöver blöjor längre än vanliga barn. Så var fallet inteför oss men när sonen var liten och behövde flera än normalt ingick det.
 

Artiklar från Familjeliv