Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om vb och sjukskrivning

Skrivet av Pillan
Jag håller på att undersöka hur många vi är som har svårt sjuka barn och måste vara hemma med dom på heltid som efter 1 januari 2004 inte längre fått rätt till sjukpenning.

Jag arbetar med med stöd av barncancerföreingen. Det är ju så tror jag i alla fall att det finns fler föräldrar som råkat illa ut vars barn har andra sjukdomar en just cancer.

Ställer här några frågor.
Vad har du i dag för ersättning för det inkomstbortfall barnets sjukdom orakar?
Har du VB?
Kan du ta VAB fast du har VB?
Svar på tråden: Fråga om vb och sjukskrivning

järfälla kommun

Skrivet av  MammaDonna
Jag har vårdbidrag och har kunnat vabba när det behövs.
Eftersom min son har en autism diagnos så faller Jag under lss lagen. Då har med rätt till 10 kontakt dagar. Men Jag har också vabbat vid behöv. När sonen rymde från skolan hela tiden då tog Jag bort honom från den skola och i väntan för en annan placering var vi hemma 2 månader. Under den tiden vabbade Jag.
JAg tycker det är fruktansvärt vad FK regler eller brist på regler kan ställa till det för oss som redan har det kämpigt.
Att få ett barn med alvarlig funktionshinder är svårt. Att kombinera arbete och detta går inte alltid ihop.
Hoppas ni får ett underlag för att rätta till den orätvisa som finns idag!!
 

Hej

Skrivet av  Ewa
Jag står i den sitsen precis att jag inte kan vabba p g a vårdbidrag. Bor i Partille kommun untanför Gbg kan tilläggas. Går arbetslös och hade fyra veckor här som jag inte kan täcka upp med vare sig fritids eller annan barnpassning då syskon och pappa jobbar den perioden. Men jag får inte ta VAB utan hänvisas till att jag skulle lagt undan av vårdbidraget under resten av året. Orsaken till att jag inte får ta VAB är att det finns ett jourfritids öppet. I en del av kommunen där J aldrig varit. Med barn och personal han inte känner. Han har autism fast "normalbegåvad". Suck. har kämpat och stött och blött och nu har tre olika väninnor förbarmat sig över mig och lovar att ta honom om jobb dyker upp. Jag håller fullständigt med MammaDonna att de ställer till det för föräldrar som redan kämpar. Vårdbidraget är ju för merjobbet med barnet och inte istället för en lön eller vård av barn.
 

ja men det är väl självklart

Skrivet av  Jag
att du inte kan ta VAB för att du inte har någon barnomsorg när du är arbetslös,,,,,,,,,det är ju inte det VAB-dagarna är till för.
Och för att få stämpla så måste man ju ha barnomsorg! Inget konstigt med det.
Själv har jag vb och får då inte vabba för såna saker som har med barnets funktionshinder att göra,,,,,,som läkarbesök för funktionshindret, eller tandläkarbesök (tandläkarskräck + snedställda tänder som ingår i vb), men jag kan vabba om barnet får öroninflammation eller feber och förkylning.
Jag
 

Jo

Skrivet av  Filifjonkan
man kan vabba för det om orsaken är att barnet mår dåligt av att byta den invanda miljön mot den nya och det medför oroligheter, ingen sömn etc. Det har vi gjort en kortare period.
 

och det har även att göra med

Skrivet av  mamman
Vad du har tagit upp i din ansökan till VB, om man inte har tagit med saker som läkarbesök, osv så får man ta ut vab för det.
 

Om man får vabba eller inte

Skrivet av  Maria L
beror på vad man tar upp i vårdbidragsansökan. Vi har valt att INTE ta upp ridning, sjukgymnastik etc för att kunna ta ut tfp för de tillfällena.
 

Uttryckte mig nog otydligt märker jag

Skrivet av  Ewa
Det går alltså inte att ha Jocke på ett jourfritids p g a hans funktionshinder. Det skulle troligen knäcka honom hela terminen. Då skulle jag får vabba dubbelt upp istället och det vet de om. Har varit i den här sitsen en gång förut (under 25 år) och då fick jag vabba p g a den speciella situation som råder med autismbarn. Men efter 1 januari 2004 är den möjligheten helt borttagen. Jag accepterar det men då skolan jag jobbar timanställning på är helt stängd och ingen vill ha mig eftersom jag skall tillbaka dit så hade allt det här varit enklare om jag fått vabba....Är helt medveten om reglerna som gäller för övrigt då jag haft vårdbidrag i 16 år så jag förstår vad du menar.
 

ja då förstår jag

Skrivet av  Jag
vad du menar,jag har varit i samma sits själv en sommar. Då kollade läkaren upp om jag kunde få något som han kallade för "vård av barn i förebyggande syfte" (det kan man få vid vissa sjukdomar), men det gick inte. (det handlade också om att mitt barn inte skulle klara av den barnomsorg som erbjöds över sommaren). Då gjorde jag en fuling,,,,,,,,,,jag anmälde mig arbetslös och så hade jag en mammaledig kompis skriven som barnomsorg,,,,,,,,,,och inte fick jag något jobb inte, så jag kunde ju vara hemma lugnt hela den sommaren. Och så har jag gjort sedan dess (eftersom jag pluggar).
Jag
 

Ok

Skrivet av  Cay
Hejsan, jag var sjukskriven nästan hela förra året iom jag var slutkörd efter dotterns op pch en en enda gg sa FK något, istället så fick en massa support och vid ett tillfälle bet de för mkt, och då sa min handläggare att hon inte tänkte kräva tbx de pengarna utan de fick jag behålla eftersom jag hade de så jobbigt ändå! Jag har iofs haft en ruggigt tur med min fk handläggare. Samma nu när vi sökte om vb, aldrig några problem och vabba är inte heller några problem!
Det (sjukskrivning) även när jag hade fullt under en tid när min dotter var extra vårdkrävande efter en op (hela 2003). Men nu har vi halvt igen.

Hoppas inte att det blev för rörigt, och ni fick ut något av mitt inlägg.

 

I samband med sjukhusvistelser

Skrivet av  Jennie & Alva
skriver läkaren intyg som berättigar mig och min sambo tillfällig föräldrapenning trots att vi har 1/2 vb. När vi däremot är på vanliga rutinåterbesök tror jag inte vi kan ta ut tfp, har iaf inte provat.

Inkomstbortfall ligger inte till grund för vb enligt vår kurator, utan vb ska bara ersätta merarbetet. Där tycker FK att man ska vara glad att man åtminstone får 80%, som tfp ger.

Nu svarade jag på dina frågor lite huller om buller, hoppas du hänger med ändå ;o)

Jennie
 

Jag är sjukskriven

Skrivet av  Acka
Jag har svår astma och allergi och tål inga lukter.Och jag har en son med autism.Pga min sjukdom så är jag väldigt infektionskänslig och kan inte ha sonen på dagis för han skulle dra hem smitta på mig.Så han är hemma med mig.

Och försäkringskassan har sagt till mig att om jag söker vårdbidrag och får det beviljat så tar de min sjukpenning.För om jag har ett så vårdkrävande barn så jag måste få vårdbidrag så kan jag inte sköta min rehabilitering.Och då får jag inte vara sjukskriven.

Om han hade gått några timmar på dagis hade jag kunnat få vårdbidrag för då kunde jag sköta min rehailitering då.Men det finns inte ens nån rehabilitering för mig.

Nu börjar sonen skolan till hösten och då tänkte jag söka vårdbidrag.Men nu vet jag inte om jag vågar det.Det verkar ju som det blivit ännu strängare nu när man är sjukskriven.
Är det nån som vet om man kan få vårdbidrag när man är sjukskriven om barnet är på skolan några timmar om dagen?

Försäkringskassan sa att de kunde ta min sjukpenning rakt av egentligen bara för att de vet att jag har ett sånt vårdkrävande barn.Men de var snälla och gjorde inte det.
 

Det verkar vara som med allt annat på fk

Skrivet av  marib
jag har varit helt ss i flera år och har 3/4 vb som till stor del får finansiera nån annan för att göra det jag har vb för (är du med *ler*)
Vissa saker kommer man inte ifrån att sköta hur dålig man än är, det bara måste gå, man får krypa om det behövs, men det där verkar vissa ha problem att förstå *suck* på dem bara DU har rätt
 

Artiklar från Familjeliv