Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har en fundering ang

Skrivet av Också ny här
fritidsplats. Mitt barn är 9 år och måste ha plats på fritids eftersom jag jobbar.
H*n har autismliknande tillstånd och kan inte vara hemma själv efter skolan.
Ska man ta upp sådana saker i vb-ansökan? Alltså avgiften på fritids. Utan diagnosen skulle h*n ju kunna vara hemma själv ett par timmar på em.
Svar på tråden: Har en fundering ang

du kan alltid ta upp det

Skrivet av  bullen71
men frågan är när de anser det vara normalt att sluta fritids. Jag skulle inte låta min 9-åring åka hem efter skolan om ingen var hemma. Min äldsta dotter (normal) började inte åka hem själv förrän hon gick i femman och då är man ju 11 år.
Jag kanske är en hönsmamma, men FK måste ju ha en bedömning om när det är normalt att sluta fritids. OM de anser att normala 9-åringar ska kunna åka hem,,,ja då är det ju en merkostnad,,,och även en mertid (att svänga in på fritidset varje dag och hämta upp barnet, när man annars kunde åka direkt hem,,,,jo jag vet att det bara är lite tid, men ändå,,,många bäckar små).
Lycka till.
Åsa.
 

H*n har inga

Skrivet av  Också ny här
klasskompisar kvar på fritids längre. Det började redan efter jul att många slutade. Därför vill h*n inte gå dit.
Jag ska höra mig för på fk och se vad de säger.
 

Hej..

Skrivet av  Anette
Vill bara tillägga att här i Mölndal där vi bor har vi bara fritids upp till barnet är 10 år. Min dotter är 9 och går i trean nu. Så när hon blir 10 lagom till fyran startar så skulle hon fått klara sig själv. Nu vet jag att skolan har en skyldighet att fixa barntillsynen för barn med särskilda behov upp till 12 års ålder. vår dotter får nog fortsätta på fritis även i fyran.
Går barnen hos dagmamma får dom gå till dom är 12 år.

det blir ju alltså en merkostnad först när barnen fyllt 10 år, om jag fattat allt rätt. Efter det ska dom ju antagligen klara sig själva på eftermiddagar och lov.......

Kram Anette
 

Olika kommuner

Skrivet av  lene
man kan få det som lss plats eller som stöd Så kolla noga innan vilket som gäller hos er,
 

Oj

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
här har vi fritids tills barnet är 12 år, sedan -om det omfattas av lss- så finns kortis i stället efter skolan.
 

ja här också

Skrivet av  bullen71
Jag hade kvar fritidsplatsen till min äldsta hela årskurs 6 ut, men hon var inte så mycket där, utan valde oftast att åka hem.
Jag tror att kommunen har skyldighet att fixa fritids till de barn (t.o.m 12 år) som behöver det (och det är det föräldrarna som bestämmer,,,,behövs ingen diagnos), men många kommuner säger att de inte har fritids för barn över 10 och så tror föräldrarna på det.
Men jag kan vara felinformerad.
Åsa.
 

Hej...

Skrivet av  Anette
Det finns et kooperativt fritis här som tar emot barn mellan 10-12 år. Men långt ifrån alla barn får ju en plats där. På skolan där min dotter går går man bara fyran ut, sedan byter man skola. Jag vet inte faktiskt om det finns fritis för äldre barn där....

Min dotter har ingen diagnos än, ska utredas i vinter så vi vet inte om hon omfattas av lss än. Hon kan i alla fall inte vara ensam hemma. Hon klarar inte av att öppna ytterdörren själv!

Det känns lite oroligt när man inte vet hur det ska bli.....

Anette
 

Rätt till fritids.

Skrivet av  Hanela
Jag har jobbat på fritids i många år och för två år sedan hade alla barn fram tills de fyllt 12 år rätt till skolbarnsomsorg och så vitt jag kan se på skolverkets hemsida har inte detta ändrats. Barnen har dessutom rätt till omsorg som är anpassat till barnets behov. (Vilken komun lyckas med det i dag?)
De flesta barnen slutar inför att de skall börja fyran, utskolningen brukar börja under våren i trean. Ofta har då barnen så kallad ferieplats som man får nyttja under skolloven.
Om din son skulle ha klarat sig 1 till 2 timme själv efter skolan och du bor på ett sådant sätt att det fins andra vuxna han skulle kunna vända sig till om det händer något,(typ grannar)skulle han mycket väl klarat det om han inte haft sitt handikapp.
Du skall förstås ta upp detta i din ansökan. Var noga med att beskriva hur du skulle ha löst det om han vorer som alla andra. Du skall ta upp både den extra kostnaden och den extra tid det tar dig för hämtning mm. Det kan nog vara lite svårt att få igenom men man skall alltid fördöka. Du kan även prata med skolverket om vilka rättigheter du har till omsorg.
Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv