Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ibland lönar det sig att överklaga..

Skrivet av Bengt
I dag kom domen från länsrätten. FK hade gett oss 1/4 vårdbidrag + 36 % merkostnader (efter bråk ursprungligen endast 53 % merkostnader).
Länsrätten dömde 1/2 vårdbidrag och 69 % merkostnader.
Inte alls dumt!
Svar på tråden: Ibland lönar det sig att överklaga..

tack uppmuntran behövs =)

Skrivet av  sebbes mamma
tackar för uppmuntran, är mitt inne i en överklagan o de känns så hopplöst, de på FK har knappt pratat med oss men nu försöker vi igen =) alltid skönt o höra att det fakitskt kan hjälpa med en överklagan =))
 

Skulle vilja veta

Skrivet av  Monika m Tilde
vad ni bedömde olika? Det förra förslaget jag fick av fk var 1/4, inga merkostnader och det tycker jag är för lite. Har lagt in mer merkostnader, eftersom jag inte alls tänkt till där från början.
Vet att andra barn med samma diagnos som Tilde har upp till 1/1 vb, men det är ju svårt att bara hänvisa till det.
Kan du tänka dig att berätta lite mer??
 

Bedömning...

Skrivet av  Bengt
Vi hade fått underkänt på merarbete nattetid. Vår dotter har assistans beviljad, men ingen tid under natten. Hon vaknar varje natt och måste ha hjälp och vill inte sova ensam. Det ansåg FK vara del av föräldraansvaret, medan länsrätten gick på vår linje och höjde nivån på vårdbidrag till 1/2, även om vi hade begärt 3/4.
I fråga om merkostnader så försökte FK hävda att inga merkostnader beviljas om man har celiaki (vårt andra barn, men där fick vi hjälp av celikaiförbundet med rättsfalsssammanställning som visade att det inte stämde med praxis.
Stora delen kring merkostnad var kostnaden för fritidshem (10000 kr per år). I vår kommun blir alla barn utskrivna vid 10 år. Vår dotter är 11 år. FK menade att detta var normalt, men jag visade på att endast 1 % av 11-åringarna är inskrivna och att man måste ha intyg för att få det.
Dessutom tillkom några andra snärre poster...
Det viktiga tror jag är att hitta rättsfall eller material från RFV med liknande fall som stödjer ens sak. Det är lättare för domstolen att öflja sådant än egna beräkningar och tyckande. Vid osäkerhet brukar de tyvärr gå på FK:s linje.
 

Så trevligt av dem

Skrivet av  S-mamma
skönt att höra att NÅN lyckas! Själv har jag helt lagt ner alla planer på att överklaga vidare från länsrätten, det är bara att inse att vi lever i ett land som styrs av var man bor o vem man råkar hamna hos...
 

Håller md dig!

Skrivet av  Kajsa
,
 

Artiklar från Familjeliv