Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni med barn med Asperger/HFA…

Skrivet av Anonym just idag
…orkar/vill ni tala om vad ni har för nivå på era VB? Har precis ansökt och i första vändan sade vår handläggare att detta var tunga diagnoser som ofta motiverar en hög nivå på VB, men vis(läs: desillusionerad) av gången i dessa saker vågar jag inte tro på något. Vi har än så länge inte slutgiltig diagnos att styrka ansäkan med, men väl resultatet av den preliminära bedömning av psykolog som ligger till grund för remiss för vidare utredning på BNK i Göteborg.
Svar på tråden: Ni med barn med Asperger/HFA…

Jag väntar själv

Skrivet av  också undrande
på besked på vad vi får för en femtonåring med atypisk autism. Vi har inte en aning om hur det brukar bedömas. Vi har dessutom ett barn som har en grav språkstörning så det ska bli intressant och se hur de bedömer vårt totala merarbete. Vår femtonåring fick sin diagnos i slutet av förra året och vi sökte vårdbidrag i augusti i år. Jag kan med andra ord inte hjälpa dig men är intresserad av vad andra svarar dig.
 

vi har inte fått svar än heller

Skrivet av  mamma S
Vi ansökte i maj månad och än har vi inte hört nått.
Sonen är 12 och har asperger + tourettes. Vårt BUP sa att nästan alla med as-diagnos här bara får 1/4 vb. Men jag skrev då noggrannt upp allt som vi bedömer som merarbete och det var rätt mycket, så vi får väl se.
 

Syskonbarn med Tourettes

Skrivet av  Monika m Tilde
och ADHD (men jag tror ADHD diagnosen kommit efter vb) och de får fullt vb! Tänkte att det kunde vara intressant att sen jämföra om era barn blir bedömda lika...
 

Det är tyvärr beroende på vart man bor

Skrivet av  Bara att hoppas
Fick nyss besked vb-storlek för hfa med språkstörning, en fjärdel (tog förövrigt 7mån att få beskedet) Ska dock överklaga, pga att jag inte satt ut någon exakt tid för vardaglig talträning och tillsynsbehovet så räknade de inte med detta i tiden... Trots att det tom stod i logopedintyget att det är omöjligt att räkna i min och tim eftersom det är en ständigt pågående process...
 

Innan diagnos fick vi...

Skrivet av  Också anonym idag
halvt vb.Efter diagnos och mer omfattande nyansökan fick vi helt,Ingen merkostnad.Bor i Gbg.
 

6-åring med AS - 1/4 vb

Skrivet av  Ting
Vi fick 1/4 vb för vår då sexåriga son med AS. Överklagade och yrkade på 1/2 men det gick inte..
 

1/2 och 3/4

Skrivet av  Vildmärren
alltså, när Vildhästen var 5-8 år fick jag 1/2 VB. Nästa gång, när hon var 9 år, höjdes det till 3/4.

Vildhästen har HFA som huvuddiagnos, men också ADHD, epilepsi och läs- och skrivsvårigheter.
 

Fick

Skrivet av  Kamelia
1/2 vb för min son (med AS) när han var 9 år.
 

Vi har

Skrivet av  Burra
Vår son är tio år har diagnosen HFA.
Vi har 3/4 vårdbidrag men ingen merkostnadsdel.

MVH Burra
 

1/2 vb för min 4-åring

Skrivet av  Illern
Ingen diagnos ännu, ska utredas i höst.
Starka intyg från läkare + spec. förskola.
Trolig ADHD - Asperger - Tourette dignos

Har haft vb två år, och nu får förslag på förlängt ½ i ytterligare 3 år.
 

Artiklar från Familjeliv