Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågor om Vb

Skrivet av Linn
Hej!
Jag har en son som har ej har fått någon diagnos än men som har fått ett intyg med sannolik diagnos än så länge är Adhd, autismspektrumstörning, psykisk utvecklingsstörning.Jag undrar om jag har rätt till vb. Jag har nämligen inte fått någon information om detta. Vem är det som informerar? Hur stort vb tror ni att man har rätt till? Min son är 3,5 år.
Svar på tråden: Frågor om Vb

Kurator

Skrivet av  Monika m Tilde
antingen på barnkliniken eller om ni går på habilitering, de brukar kunna detta med vb. Hur mycket man få kan man inte säja utifrån diagnos, utan det beror på hur mycket mertid och merkostnader man har.
Jag fick rådet att stolpa upp allt. Matsituation, socialt, nätter, kontakter, kompisar mm och utifrån det beskriva vad som är annorlunda med mitt barn och hur mycket tid eller pengar det kostar.

Hoppas det var lite hjälp!
 

Klart ni ...

Skrivet av  Wolfen68x
skall ha VB, fast kruxet är att fylla i ansökan så det beviljas, eller som min fru kände sig när hon fyllde i vår ansökan, och det var att hon förrådde sitt eget barn, för man spaltar ju bara upp "problemen" inte allt det positiva med ens eget barn.
Men det hjälper garanterat Habilitering till med, de vet ju hur de skall se ut för att det skall beviljas så mycket som möjligt.

Vad många missar är att man har rätt till VB redan om ens eget barn har talsvårigheter och måste gå till logoped regelbundet. Tyvärr får man ju inte någon sådan information av kommunen eller logopeden. Det skall ju sparas pengar, får intrycket att det speciellt skall sparas på de som "redan ligger ner"..

Wolfen
 

Artiklar från Familjeliv