Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kontaktdag

Skrivet av Mia
Kan man ta kontaktdag för att åka på sjukhus med barnet? I vårat vb ingår sjukhusbesök men jag tycker det känns fel att jag ska behöva ta semester för att åka på röntgen, höftmätning, etc. Hur gör ni?
Svar på tråden: Kontaktdag

kontaktdagarna är

Skrivet av  bullen71
till för att vara med ditt barn i någon verksamhet,,,skola/dagis,,,inte för att vara hemma när det är lov eller studiedag eller barnet ska till läkaren.
Om man har läkarbesök inbakat i vårdbidraget så finns det nog inga andra alternativ än att vara hemma med semester, kompledigt eller utan ersättning.
Åsa.
 

ett litet ps vi tar våra vid läkarbesök

Skrivet av  lene
hab besök ja allt då någon behöver ta ledigt från jobb
det har vi gjort i många år
 

vad menar du att

Skrivet av  bullen71
ni tar? vård av barn? semester?
Hälsningar Åsa.
 

av de tio extra kontakdagar

Skrivet av  lene
som man har inom lss reformen men via fk ,
de tillhör inte de du skrev utan är egna dagar för oss som har barn med funktionhinder , mm dvs vårdbidragsbarn
På den förtryckta blanketten från just fk finns de med som val,
vad jag vet hör de inte ihop med vb alls utan gör det möjligt för förälder en eller båda att ta en giltig ledighet från jobb med en ersättnign från fk Barnet behöver inte ens vara med , men det ska ha anknytning till barnet tex vb ansökan hoss fk, o läkerbesök mm
 

har man bara dessa

Skrivet av  bullen71
10 extra dagar om man har barn som tillhör LSS eller gäller det alla barn som man har vb för?
Hälsningar Åsa.
 

LSS - Svar till Bullen 71 nedan!

Skrivet av  Anna
Följande har jag klippt in från www.fk.se:

Har du ett barn som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) kan du få ersättning för högst 10 kontaktdagar per barn och år. Kontaktdagarna kan till exempel användas vid föräldrautbildning där man lär sig vårda ett funktionshindrat eller sjukt barn eller vid invänjning eller besök i förskoleverksamhet, skolbarnomsorg.

Dagarna kan tas ut från barnets födelse fram tills barnet fyller 16 år. Ersättningen baseras på SGI och är skattepliktig och pensionsgrundande.


Jag tror faktiskt inte att det är tänkt att kontaktadagarna ska användas vid vanliga läkarbesök. Vi har varit väldigt noga med att läkarbesök och övriga habbesök inte ska räknas med i vårdbidraget. Om man jobbar måste man ju ha möjligt att ta ledigt från jobbet och vanliga vab-dagar ger ovillkorligt den rätten. Inte alla arbetsgivare tillåter att personalen tar ledigt i tid och otid i form av flex, komp eller semester. Semesterdagarna vill vi dessutom i vår familj ha till något roligare än att gå på läkarbesök.




 

instämmer men

Skrivet av  lene
men vi har genom vår fk Tagit ut dessa dagar i ca 10 år s tid Och precis som du inte räknat med dem i vb,
Och utbilning eller info om operationer mediciner mm kan ju likställas eller hur och växlar ju med behov och handikapp sjukdom ålder mm Så nog behövs dessa dagar till 16 år,

 

det var ju synd

Skrivet av  bullen71
eftersom jag kan tycka att man kan behöva dessa dagar lika mycket om barnet har handikapp som inte ingår i LSS,,,,,,,,,,,det min dotter har (TS, trotssyndrom och drag av ADHD) är ju svårt att fi in undet LSS,,,,och likaså diabetes, och andra mer fysiska sjukdomar.
Och i vårt vb är ju alla besök angående vår dotters diagnoser inräknade. Så vi kan bara vabba om det gäller andra sjukdomar, maginfluensa, öroninflammation o.s.v.
Jaja livet är inte alltid rättvist *ler*.
Jag bor ju iallafall där FK godkänner rätt så höga nivåer på vb,,,,vi har 3/4 och 18% i merkostnader.
Tack för informationen.
Åsa.
 

ja det är märkligt

Skrivet av  lene
att inte alla barn som tex går under vb vilket de flesta med speciella förhoppningsvis gör
jag har ett svagt minne av att om man har vb så går de på det för så var det i hoss vår fk men det var när vi tog upp dessa dagar första ggr och det är några år sedan
Men regler ändras ju hela tiden , och på blanketten står just lss dagar, men det har först kommit de senaste åren,
För det är ju som du skriver just emot arbg som det är en giltig ledighet vilket för vår del har vägt tyngst dvs ingen disk om ledighet då o då ,
 

LSS -........ovan skall det förstås vara . IMT

Skrivet av  Anna
..
 

Artiklar från Familjeliv