Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fått förslag till beslut..

Skrivet av Mamma Mia
Har haft ½ VB utan merkostnader i 2 år, och har nu sökt igen.
Förslaget är på fortsatt ½ VB (Jag är mycket besviken) men nu med 18% merkostnader.

Vad innebär dessa 18% rent ekonomiskt, någon som är hajj på att räkna?

Någon som hört av sig till FK innan nämnden tog upp ärendet? Hur ska man lägga fram det för att uttrycka sin besvikelse att det inte blev höjt?
Svar på tråden: Fått förslag till beslut..

ger mig inte på

Skrivet av  bullen71
siffror,,,,,,men det betyder att man räknar skatten på en mindre del av vårdbidraget (än om man inte har några merkostnader). Så det blir alltså mer pengar i plånboken.
Hälsningar Åsa.
 

Förtydliga ditt merarbete.

Skrivet av  Hanela
Försäkringskassan tar inte kontakt med dig efter det att du fått förslaget innan nämden tar upp det. När du fått ditt förslag är det mening att du skall ha tillfälle att lämna din åsikt, innom en viss tid, på förslaget innan det skall upp i nämden.
Du skall alltid framföra ditt missnöje, men du måster vara saklig och på något sätt förtydliga ditt merarbete.
Lycka till.
 

Tack!

Skrivet av  Mamma Mia
Det är så att det gick så himla fort för dom att skicka detta förslag till beslut, att jag funderar på om dom i all hast inte riktigt satt sig in i hur otroligt mycket vår situation förändrats.

Iomed att min dotter blir äldre så _bordet_ ju rimligen vårdbehovet succesivt minska, men det har isället drastiskt ökat.

Med det halva VB jag nu har så har jag kunnat sänka arbetstiden till 75%, men eftersom jag fortfarande är sjukskriven långa perioder pga avsaknad av vila och sömn så måste jag kunna sänka arbetstiden ytterligare, men det kommer inte gå nu om jag inte får höjt.

Ska jag även prata om att jag måste arbeta mindre, eller lägga all vikt på hur mycket extra tid min dotter tar?

Jag måste punkta 90% av hennes vakna tid, och i _snitt_ ca 2 timmar per natt + att hon vaknar flera timmar innan vi går upp, medans det fortfarandet är bäcksvart ute.

 

om du inte redan

Skrivet av  bullen71
har tagit upp i ansökan om allt detta merarbete (punkta både dag och natt) så ska du snarast komplettera med det. Men jag tror det räcker med att du tar upp det som ett merarbete (men poängtera gärna hur trött man blir av det),,,,,och inte blanda in att du tänker/måste gå ner i arbetstid. Någon skrev att det på något sätt kunde påverka rätten till sjukersättning eller något sånt. Jag är dåligt insatt i just den biten (hur vb påverkar sjukpenning) eftersom jag inte är i den sitsen att jag vare sig gått ner i procent (jag pluggar ju och är rätt så mycket ledig=lektionsfri ändå) eller fått sjukskrivning ihop med vb.
Men du ska absolut ta upp detta merarbete,,,få gärna ett bra skrivet läkarintyg på detta också som stärker det du säger.
Lycka till.
Åsa.
 

Snabbt räknat

Skrivet av  marib
ca 4000 före skatt 590 skattefritt (merkostnaden) 33% skatt Ca 2900/ månad
 

Jag har lagt in mer

Skrivet av  Monika m Tilde
efter mitt förslag till beslut. Har inte hört något sedan dess och ska till veckan ringa handläggaren och höra hur det går.
Jag tycker att du ska prata med din om att vårdbehovet ökat och att du inte fixar att jobba i den utsträckning som du gör nu, det ska man ta hänsyn till enl rfv - dock inte så att det ska räknas som en merkostnad, utan bara som ett tecken på hur belastad man är tror jag.
 

Artiklar från Familjeliv