Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har fått papper från F-kassan nuvad gör man nu?

Skrivet av Andrés mamma
Nu har jag fått papper om ansökan till vårdbidrag och jag blev totalt nollad när jag skulle fylla i.
Jag ska först och främst söka för språkstörningen men sedan göra tillägg på vad barnpsykologen kommer fram till (om han har AD/HD eller så)
Jag har ju bara kontkt med logopeden nu men det skulle även vara ett läkarintyg inte bara diagnos.
Ska jag bara kontakta en läkare på vårdcentralen då?
Hur kan de veta vilka Andrés problem är,ska jag ta med journaler eller nått?

Jag ska flytta till annan ort nu i November-December ska jag vänta med ansökan tills jag är skriven på den nya orten eller ska jag påbörja den i den gamla orten?

Fattar noll av allt detta!!!! :-(
Men har åtminstonde fixat ansöknings lapparna nu och det tog ett tag ;-)
Svar på tråden: Har fått papper från F-kassan nuvad gör man nu?

lite hjälp

Skrivet av  mammaHA
Om du inte har vårdbidrag sedan tidigare så tycker inte jag att du ska vänta till ni flyttat,för det tar ändå lång tid att få VB.Tänk på vad du gör som tar extra mycket tid för dig(den sökande)med ditt barn.Min flicka pratar inte så jag skriver att kommunicationen tar tid och varför.Fyll inte i papperna samma dag.Tänk under några dagar vad som är tidskrävande under dagarna och notera någonstans.Det ska jämföras med friska barn i samma ålder.Misstänker ni ADHD?För att han är aktiv?Måste han passas,måste han ha hjälp med toabesök tex?Om du har extra utgifter för ditt barn kan du söka det under merkostnader.Ju utförligare du skriver,desto mer förstår dom hur ni har det.Ett läkarintyg kan du be och få av någon som träffat ditt barn,om inte så beställ tid.De har speciella frågor,från FK att fylla in för VB-ansökan./Lycka till!
 

Hejsan!Lite mer tips=)

Skrivet av  no1wildcat
Ring FK och kolla var du ska lämna ansökan någonstans,antagligen ska du skicka den dit du ska flytta-om du nu byter kommun alltså=)
Angående läkarintyg så gör läkaren på BUP det-säg till psykologen.
Fyll i ansökan med namn mm och sjukdom/funktionshinder,skriv att du kompletterar ansökan med intyg,mertid,merkostnader mm i efterhand-lämna den till FK och få den stämplad med datum-då får du retroaktivt från den dagen!

När du skrivit ner allt-mertid,merkostnader mm,så visa/ge läkaren/logopeden/psykologen en kopia så att de kan intyga UTFÖRLIGT i intygen det du skrivit.Alla intyg du kan få ska du ta-ju fler desto bättre som intygar ansökan!Finns en lathund på nätet på www.hso.se har jag för mig där du kan få tips på gällande mertid-kostnad.Använd även sökfunktionen här ovan.Lycka till!
 

En del

Skrivet av  Tårtans mamma
handläggare på FK föredrar att man gör ansökan muntligt efter att man lämnat in grunduppgifterna med namn, personnummer och funktionshinder. Det viktiga är som no1wildcat nämnde att du skickar in ansökan snabbt, eftersom det är det datumet som gäller sen. Prata med handläggaren - de är ofta mycket hjälpsamma!
 

Artiklar från Familjeliv