Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det verkligen så

Skrivet av Mamman
att om man har ett barn med DS så får man automatiskt ett helt VB? Vissa har ju mycket medicinska problem medan andra knappt har några alls, är det verkligen rättvist?

Mamman
Svar på tråden: Är det verkligen så

Rättvist....

Skrivet av  marib
så länge man har med fk att göra finns ingen rättvisa bara godtyckliga handläggare.
Personligen så tycker jag det är bättre att någon enstaka får för mycket än att en enda får mindre än de har rätt till.
 

Nej

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
det är fel. Man lär lägga ner visst antal timmar för att få det. Det går alltså inte per automatik att få helt VB
 

fast jag har också hört

Skrivet av  bullen71
något sånt,,,,,,men då gällde ett dövt barn. Jag hörde att man då får helt vb per automatik.
Är det inte heller sant då?
Åsa.
 

Jo det stämmer

Skrivet av  Annika60
Det finns en praxis sen länge att föräldrar till döva barn per automatik får helt vb och utan omprövning. Jag brukade använda det som argument i förhandlingarna med min fk.

Jag frågade helt enkelt handläggaren om hon ansåg att jag hade mindre merjobb än föräldrar till döva barn....

Det brukade de aldrig kunna påstå att jag hade....
Sen överlämnade jag till dem att dra slutsatser av det...

Men för Downs syndrom finns inte motsvarande praxis. Där är variationerna enorma.

Ett tag tillämpade en del fk ett slags praxis att föräldrar som tränade barnen enligt Irene Johansson metodiken fick helt vb, så det lärde sig ju de sökande snabbt att säga oavsett om de gjorde det eller inte...
 

men hur blir det då

Skrivet av  bullen71
om 2 döva föräldrar får ett dövt barn?? Det innebär ju inte lika mycket merarbete för de döva föräldrarna att få ett dövt barn som det är för hörande föräldrar att få ett dövt barn.
Det blir ju mer merarbete för de döva föräldrarna att få hörande barn,,,,,,,,kan dessa döva föräldrar då söka vårdbidrag för sina barn?? Nej så klart inte eftersom barnen är friska.
Det jag vill få fram av det hela är att det är ju inte handikappet/diagnosen i sig som avgör hur mycket merarbete man har utan mer den situation som barnet med handikapp/diagnos vistas i.
Hänger ni med hur jag menar.
Jag tycker att det är fel att man har en sån schablon att gå efter vid vissa handikapp och inte vid andra.
Merarbetet kan väl växla lika mycket mellan 2 olika döva barn som mellan 2 barn med ADHD t.ex.
Antingen har man schabloner för alla diagnoser eller också har man det inte för någon diagnos.
Åsa.
 

Mycket bra fråga!

Skrivet av  Annika60
Jag instämmer helt och fullt i ditt reseonemang. Jag pressade min handläggare hårt på vad exakt det är som anses vara så arbetsamt om man har ett dövt barn som i övrigt är fullt friskt. "Lära sig teckenspråk" var ett av svaren.

Jag var inte så snabbtänkt som du så jag kom upp med den där frågan om det verkligen är merarbete om två barndomsdöva föräldrar får ett dövt barn. Det är en klockrent bra fråga!!

Jag stannade vid att fråga hur det där merarbetet med inlärning kan anses vara bestående efter tio år. Att det är jobbigt i bärjan kan jag förstå, men resten av perioden man får vb (16 år)?

Jag är helt emot schabloner för vb baserat på vida diagnoser. Det är merarbetet i sig som är intressant. Situationen vid DS ser väldigt olika ut.

Att enbart dövhet ger helt vb är sannolikt resultat av framgångsrikt lobbyarbete från en stark intresseorganisation....
 

jag känner ju folk

Skrivet av  bullen71
med döva barn (alltså hörande vixna) och det är i och för sig ett merarbete även efter några år när man kan teckenspråket, men jag anser ändå inte att det per automatik ska ge helt vårdbidrag.
Jag anser att de föräldrarna ska göra en ansökan precis som alla vi andra och få vb efter sin ansökan och efter tycke och smak hos handläggaren och den FK man tillhör,,,,,precis som alla vi andra.
Läste nu nedan att det är ändrat för döva barn och det är ju jättebra tycker jag.
Jag skulle vilja veta mer om hur det funkar,,,,,ha det svart på vitt hur det är att få vb för döva barn eftersom jag läser till audionom och kanske kommer att hamna i den situationen att jag talar om för föräldrar att deras barn är dövt och då vill jag kunna ge rätt tips. Vi kanske får veta mer om det i nästa delkurs som är just barnaudiologi.
Åsa.
 

Jodå...

Skrivet av  Bengt
Det finns inte mycket dom försäkringskassan har som praxis över landet vad gäller vårdbidrag, men DS betraktas som ett så gravt funktionshinder att det automatiskt ger rätt till helt vårdbidrag. Försäkringskassan kan föreslå annat men om föräldern överklagar och har något så när mycket merarbete specificerat tror jag att det är svårt att inte få helt vårdbidag.
 

Fel

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
känner till flera familjer med ds-barn som INTE har helt VB.
 

Det kan nog vara så

Skrivet av  fialotta
att det finns sådana resonemang fortfarande men egentligen ska det göras en individuell bedömning för samma diganos innebär ju inte per automatik samma ökning av omsorgsbehovet. Ett barn kan ju ha en lightversion medan en har en helfet (ursäkta mjölkterminologin). Förr var det så att man auomatiskt fick helt vårdbidrag när barnet var dövt men numera är det inte så. Det har jag nämligen läst om i tidningen när dövbarnsföräldrar varit indignerade över sänkt vårdbidrag. Sedan kan jag nog tycka att vi inte ska missunna andra deras vårdbidrag utan mer kämpa för våra barns rättigheter.
 

Var ju på tiden...

Skrivet av  Annika60
Att även föräldrar till döva barn bedöms på samma grunder som andra. Jag missunnar ingen som har merarbete vårdbidraget, men precis som bullen71 skriver så kan man ju faktiskt ifrågasätta i vart fall en stor del av det merarbete det innebär att lära sig teckenspråk om man som förälder redan kan det sen barnsben...
 

jag missunnar ingen

Skrivet av  bullen71
sitt vb för merarbete eller merkostnader, men jag tycker att alla funktionshinder ska behandlas lika,,,,,,,föräldrarna får göra en ansökan och man gör en bedömning av behovet,,,,,inget sa ges via scahblon. Om det nu har vlivit så även för döva barn så är det ju bara bra.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv