Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överklagan

Skrivet av NettanN
Har överklagat till länsrätten, men nu håller fk och jag på och bollar yttranden mellan oss. Detta har jag inte varit med om tidigare, men eftersom jag anser att deras yttranden är felaktiga känner jag att jag måste påpeka detta för dem. Men när går egentligen ärendet över till länsrätten? Är det när fk eller jag tröttnat på den andres yttranden? Det känns som vi står och stampar på samma plats men ändå vill jag inte låta bli att yttra mig angående det de skriver.
Svar på tråden: Överklagan

I normalfallet skickar nog...

Skrivet av  Anna
fk över ärendet direkt till länsrätten och eventuella yttranden går då alltid via länsrätten. Tror dock att fk egentligen är skyldig att själva ompröva ärendet innan det skickas till länsrätten - vår fk har dock aldrig gjort det. Så jag tycker att det verkar som om fk själva tänker ompröva i ert fall. Om de bifaller era yrkanden fullt ut behöver ärendet inte gå vidare till länsrätten. Håll tummarna för att det är så!Självklart ska ni inte låta bli att yttra er, men passa samtidgt (skriftligt) på att fråga varför fk inte sänt ärendet vidare till länsrätten och om och när fk planerar att göra detta. När fk fattar sitt första beslut (det som ni överklagat) skall ärendet vara tillräckligt utrett av försäkringskassan. Min erfarenhet är dock att fk är väldigt dålig på att göra utredningar och att det kryllar av felaktigheter i både beslut och även i yttrande till länsrätten.
 

Försäkringskassans

Skrivet av  NettanN
yttranden kommer via länsrätten. Så ärendet har ju gått vidare, men eftersom fk och jag fortsätter att yttra på den andres yttranden så antar jag att länsrätten har fallet vilande. Men jag får väl fortsätta svara på deras yttranden, trots att det känns som om jag förhalar en ev ändring av beslutet. Tack för ditt svar.
 

Nej, då har länsrätten...

Skrivet av  Anna
inte ärendet vilande utan det är i högsta grad aktuellt. Förmodligen är det så att länsrätten inte är nöjd med fk:s utredning och kommer att fortsätta kommunicering tills de tycker att de har ett tillräckligt bra beslutsunderlag. Sedan går det nog snabbt till beslut. Se det som positivt att du får yttra dig! Numera skriver vi alltid redan i samband med att vi skickar in vårt överklagande till både läns- och kammarrätt att vi vill se och få möjlighet att yttra oss över alla handlingar från försäkringkassan. Tidigare har det hänt att vi enbart fått handlingar för kännedom och upptäckt att det funnits grava felaktigheter. Vid ett tillfälle var det så att vi fick ett uppenbart felaktigt yttrande enbart för kännedom. Vi faxade då in våra synpunkter till kammarrätten samt kontaktade försäkringskassan jurist som skrivit yttandet för att få honom att inse att det var fel. Till sist så insåg juristen att det var fel, men säger "jag tänker ändå inte rätta till kammarätten". Man blir mörkrädd!!!!
 

Tack Anna

Skrivet av  NettanN
Det låter ju väldigt bra om det ligger till som du tror. Vi anser att vårt merarbete uppgår till 55 tim/vecka men har bara 1/2 vb, så det kanske är därför länsrätten inte känner sig nöjd. Man kan ju alltid hoppas...
Det är ju helt sjukt, att man inte får tillfälle att yttra sig om felaktigheter uppkommit i en skrivelse. Menar du att ni inte fick rätt i kammarrätten, trots att juristen insåg att så borde vara fallet?
 

Jo, vi fick rätt i kammarrätten, men

Skrivet av  Anna
fk rättade inte sitt uppenbart felaktiga yttrande trots att de (= juristen på fk) insett att yttrandet var felaktigt. Kammarrätten nöjde sig troligen med vårt påpekande att yttrandet var fel och dessutom fanns det så mycket mer som pekade till vår fördel. Men jag tycker ändå att det är för "hum hum" att fk i ett sådant läge inte kan inse att de har skyldighet att ta tillbaka ett felaktigt yttrande. Fk påstod i sitt yttrande att vi hade rätt att ta ut tillfällig fp på vår fritid (helger och kvällar), trots att vi jobbar dagtid måndag till fredag. För de flesta utom fk är väl det tämligen uppenbart att det ät helt fel (ironisk)...Jag har för mig att det var den kortaste dom vi någonsin fått. Det stod i princip "Anna XX har rätt och fk har fel." Vi har överklagat många gånger....
 

Skönt

Skrivet av  NettanN
att ni fick rätt till slut. Men att man ska behöva kämpa så för sin rätt, räcker det inte med att ha ett funktionshindrat barn...?
 

Svar

Skrivet av  Karin
Nu ligger ärendet i länsrätten och då fortsätter skriftväxlingen. När länsrätten anser att det inte framkommer mer så kommer de att sätta ut ert ärende till förhandling vilket innebär att det blir ett stopp för nya handlingar.
 

Tack

Skrivet av  NettanN
för svaret. Då hoppas jag att länsrätten känner sig nöjda snart, för det är jobbigt att vänta och att hålla på att skriva yttringar!
 

Artiklar från Familjeliv