Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang VAB och VB

Skrivet av Maria med E&A
Har läst om några där det stod i beslutet att de inte får ta VAB vid läkarbesök eftersom det är medräknat i VB. Hur gör man för att undvika det? Är det om man tar upp förlorad arbetsinkomst i ansökan? Eller ska man även undvika att ta upp bilresor till och från sjukhuset?

För oss skulle det inte funka alls eftersom mannen ofta får åka från jobbet och hämta Albin när han ska till läkaren medans jag är hemma med hans tvillingsyster.
Svar på tråden: Ang VAB och VB

Ta inte upp mertiden ....

Skrivet av  Anna
för läkarbesök etc i vårdbidragsansökan om du/mannen vill kunna vabba. Man kan inte få ersättning för samma tid två gånger, dvs både som vårdbidrag och tillfällig fp.

För övrigt tror jag inte att fk räknar förlorad arbetsinkomst som en merkostnad.
 

Hej!

Skrivet av  Jennie & Alva
I vårt första beslut om vb, så ingick även tfp vid läkarbesök men i det förslag som kommit nu, så skulle jag ej få tfp vid läkarbesök. Dock är sjukresor upptagna som merkostnader. Då vi har planerade operationer kvar, med ganska lång sjukhusvistelse som följd, så kan jag inte bara leva på vb (halvt) under den tiden. Berättade detta för handläggaren, samt skrev ett brev att jag hade synpunkter på beslutet. Jag lade fram ett förslag till fk där jag frånsade mig tfp vid vanliga rutinåterbesök men i samband med operationsrelaterade besök och sjukhusvistelser ska få tft. Handläggaren gick med på detta och jag väntar nu på ett beslut.

Detta blev lite rörigt men du kanske kan kontakta din handläggare och höra vad denne tycker. Kanske att pappan kan få tfp vid läkarbesök men inte du??

Hoppas att ni finner en lösning.
 

Du bestämmer själv

Skrivet av  Tårtans mamma
om du vill ta med det i ansökan. Har man ett riktigt stort inkomstbortfall kan det kanske vara värt det. I vårt fall avrådde FK eftersom jag bara har fem dagar VAB i år.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Maria med E&A
Ska ta upp att vi inte vill ha med det när jag träffar handläggaren på fk.
 

Läs bullen71:s inlägg ovan

Skrivet av  Tårtans mamma
innan du bestämmer något! Tydligen tolkar de olika på olika FK. Hör efter med din handläggare vad som gäller först!
 

Jag tror att...

Skrivet av  Maria med E&A
...de tolkar det så här i va:götaland oxå. Alltså att man får ta VAB för annat än det man har VB för.
Men i nuläget är det så att maken tar alla läkarbesök och behöver rätten att vara ledig från jobbet för att kunna göra det. I.o.f använder han komp oxå men inte alltid.
Jag ska fråga min handläggare.
 

Artiklar från Familjeliv