Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som vet!!!

Skrivet av Cecilia och Amelia
Hejsan hoppsan!!

Jag fick i dag ett förslag till beslut om fullt vårdbidrag till min dotter med ett syndrom som heter Vacterl. Detta syndrom innefattar fem olika fel. Vi har haft 3/4 i ett år nu men har märkt att merkostnaderna har ökat och även jobb och tillsyn.
Så nu ska detta upp i nämnden i januari och då är det bara att hålla tummarna!

Nu till min fråga: Det står ett förslag till fullt och en skattefri del av 36%. Vad menas med det???

Förstår inte riktigt vad dom menar!!

Tacksam för svar!
Cecilia
Svar på tråden: Någon som vet!!!

Fullt

Skrivet av  Erika
vårdbidrag är ju maximalt vårdbidrag för ett barn. Att 36 % av bidraget är skattefritt innebär förstås att man inte behöver skatta för 36 procent. Anledningen till att ni inte behöver skatta för 36 procent av bidraget är att ni anses ha merkostnader på grund av barnets funktionshinder som uppgår till mellan 14 148 och 20 436 kr. Om ni anser att era merkostnader är högre än ca 20 400 kr så bör ni begära en större del skattefritt, men i så fall lär ni behöva ett bra läkarintyg som styrker merkostnadernas storlek. Var det svar på din fråga?
 

Tack!

Skrivet av  Cecilia och Amelia
Ja, det va svaret jag behövde. Vet någon hur mycket ett fullt vårdbidrag är???
 

????

Skrivet av  Cecilia och Amelia
Spelar dom här 36% del i pengarna eller bara att dom är skattefria???
 

Helt vårdbidrag

Skrivet av  Erika
motsvarar ungefär 98000 kr, varav 36 procent är skattefria, enligt försäkringskassans förslag till beslut i ditt fall
 

lite fel

Skrivet av  bullen71
fullt vb är drygt 8000kr/månad före skatt (vet ej exakta summan), och sedan räknar ni bort 36% av ett prisbasbelopp. Jag minns ej vad prisbasbeloppet är nu, men om vi leker med tanken att det är 30.000 så ska ni alltså räkna ut 36% på den summan, och det ni får fram får ni dra bort från det fulla vb innan ni betalar skatt.
Svårt att förklara när jag inte minns siffrorna, men hoppas du hängde med.
Hälsningar Åsa.
 

Artiklar från Familjeliv