Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon här som vet?

Skrivet av Nikki
Hade en diskussion med någon jag känner om VB!

Om man har fullt VB och får beviljat 15 timmar avlösarservice i hemmet varje månaden ska man då få sänkt VB? Jag hävdar att så länge man har merarbete som överstiger 40 timmar per vecka så ska man få behålla fullt VB men hon hävdar att hon VET att det får man INTE! Vem har rätt? Någon här som har fullt VB och har avlösare? Själva har vi fått beviljat 15 timmar i månaden men vi vet inte om vi KAN vara ifrån Emma de timmarna. Hon på LSS påpekade att det kan vara viktigt för Lucas och för oss och nästan tryckte på att vi skulle ha dessa timmarna. Jag tror det kommer kännas konstigt att göra saker om Emma inte är med för hon är ju en del av vår familj (en mycket viktig del faktiskt). Till att börja med kommer vi använda ca 5 timmar varannan lördag så får vi se om vi vill fortsätta eller inte.

Nikki

P.s OM de skulle sänka VB pga dessa 10-15 timmarna per månad så kommer vi ju knappast att gå under för det så OM det fungerar bra och vi är nöjda får de ju gärna sänka! D.s
Svar på tråden: Någon här som vet?

I vårt fall

Skrivet av  Helena B
så har vi 20 tim avlösarservice för två barn, det påverkar inte VB.
Jag tycker absolut att ni ska ta tillvara på möjligheten att göra saker tillsammans med Lucas eller bara ni föräldrar helt utan barn. Det är otroligt mycket värt! Min äldsta flicka och jag njuter av våra egna stunder tillsammans då vi kan göra saker tillsammans som är jobbiga annars, som att gå på bio eller handla i lugn och ro, åka till badhuset, vad som helst! Det är tufft att ha syskon med funktionshinder, även om man älskar dem och trivs med dem! Man måste också få ladda sina batterier ibland.
 

Vi har fullt VB

Skrivet av  Elenor med Sol
Hej!
Har inte skrivit här förut, men i alla fall...
Vi har fullt VB + 40 timmar avlösning/månad, så visst tusan går det...
Det kändes jättekonstigt i början att åka iväg utan att Sol var med resten av familjen. Det kan kännas lite konstigt nu också, men samtidigt är det jätteskönt att ibland slippa tänka på allt vad det innebär att ha henne med. Inte minst tycker syskonen det, eftersom det är hennes behov som styr våra aktiviteter i vanliga fall.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Nikki
Jo det känns väldigt konstigt att vi ska göra saker med Lucas UTAN Emma! Så konstigt att jag velar fram och tillbaka om vi ska ha någon avlösare! Alla säger att vi borde ha det i varje fall för Lucas skull MEN jag är inte ens säker på om Lucas skulle trivas så bra utan Emma? Fast vi borde ju prova så att vi vet hur det fungerar *S* Man är ju så van vid sitt liv nu att man inte alltid tänker på hur jobbigt vissa saker kan vara (tror jag) man blir lätt hemmablind!

Tack för era svar

Kram

N
 

Mina tankar...

Skrivet av  Helena B
Lucas kanske inte riktigt vågar säga att han skulle uppskatta lite egen tid med sina föräldrar? Syskon till barn med funktionshinder tar ofta på sig en stor ansvarsbörda och de vill inte alls göra sina föräldrar ledsna med att säga att det vore skönt att lämna syskonet hemma för en gångs skull...
De flesta barn, även helt normalstörda, njuter väl av att få vara ensamma med mamma och/eller pappa?
 

Artiklar från Familjeliv