Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(viktigt) Indien-resa!!??

Skrivet av Qristelle Bf 19/3
Är det någon som vet hur "bra" det är att resa i månad 6, då vi har en planerad indienresa till vintern. Jag tänkte bara vara borta 2 veckor, medan Stefan nog är kvar en vecka till. Jag har väldigt liten reserfarenhet öht, och som gravid har jag ALDRIG rest.

Är det någon här som kan ge tips eller råd?

*kramisar*
Svar på tråden: (viktigt) Indien-resa!!??

Resor..

Skrivet av  Annika 27/28-33
..ska vara helt ok innan månad 7 om man mår ok - prata med bm om det när det börjar närma sig. Vi har precis varit i Medelhavet och där kryllade det av gravida tjejer.
Dock månad 7-9 är det inte så bra - flygbolagen kan tom neka en att följa med på flyget..
Lycka till!
 

Hej!

Skrivet av  Stor&Liten
Det är nog ingen fara med själva flygandet. Försök att gå upp och gå med jämna mellanrum för blodcirkulationens skull. Ibland kan det vara skönt att ha ett par stödstrumpor på sig under flygningen också.

Det jag funderar lite över när man väljer sådana resmål som Indien är risken för att bli magsjuk och hur detta påverkar barnet. Vi undviker ju att äta en massa saker här hemma (tex opastöriserad ost och gravad lax) för att just undvika att barnet ska få skador. Jag funderar extra mycket på detta just nu eftersom vi ska till Asien två veckor i augusti. Resan var planerad långt innan jag blev gravid. Jag har inget svar på det.
 

Lite att tänka på..

Skrivet av  Qristelle Bf 19/3
.. tack för alla svar. Det känns lite halvjobbigt att just åka till Indien med tanke på hygien, mat etc.., men läskigast är nog flygningen och att nåt ska hända under det tryck som blir - är ju inte en kort flygtur heller. Jag får nog rådgöra med bm och läkare..

Tack & Kram & Trevlig helg

Lyllos alla som går på sem. själv jobbar jag nästan hela sommaren..;-( Ha det underbart! Det skulle jag!!
 

Hejsan!

Skrivet av  Marie m. Emma 010519 dag 34/28-32
Har för mig att man inte får flyga efter vecka 28, då får man inte följa med alls enligt flygbolaget.
HOppas det löser sig

Kram Marie
 

Inte sant

Skrivet av  Ika från feburarigruppen
T o m vecka 36 går bra att flyga. Efter det behövs läkarintyg. Allt enligt uppgifter fron SAS och AA på februarisidan.

Var inte rädd för att flyga!!! det är verkligen inte farligt för barnet! Var mer försiktig när du kommer till Indien. Tänk framför allt på att aldrig dricka annat än buteljerat vatten, inte dricka drycker med is, inte äta glass och inte äta frukt utan skal. Tänker du på det så ska det nog gå bra!

Jag ska till Mexico nu i vecka 12-15 och sedan till Vietnam i vecka 30-33
 

Indien ca v. 28-30..

Skrivet av  Qristelle bf 19/3
kul med nån mer som ska ut och resa långt med magen! Jag ska akta mig för allt!!! ;-)) Nåja, vi får väl tid i höst att babbla mer om resan! Ha det så skön i Mexiko!!

Kram
 

Jag

Skrivet av  Mammahill
reste till Gran canaria när jag var i vecka 25 i 2 veckor. Fast det var i mitten av april så det var ju inte jätte varmt då, även fast jag tyckte så.
Det brukar ju vara varmt när man inte är gravid, men när man är gravid så är det_jätte_ varmt, så se till att ni har luft konditionering.

Man ska ju inte sola magen, fast det kanske du redan visste. Sedan är det mycket lättare att bränna sig på magen tycker jag och det kan strama å spänna å börja klia som sjutton. Skönt om man har en sval kräm, gärna aloe vera som man kan smörja på.

Drick massa, massa vatten och inte gärna bada i poolerna (fast varför kommer jag inte ihåg). Fråga din bm, hon kan ju sånt =)

 

Det där med pool ska kollas upp! Tack! *imt*

Skrivet av  Qristelle bf 19/3
'
 

Ett problem

Skrivet av  A
Med att resa efter v 24 eller v 28 är att det finns nästan inga försäkringar som täcker om barnet skulle komma för tidigt, du kan bli nekad vård om du inte kan visa att du har ekonomi att betala själv.
Så kolla om du kan hitta en försäkring som täcker både vård för dig och en för tidigt född bebis plus kuvöstransport hem.
I EU länder är du garanterad samma vård som landets innevånare men inte andra omkostnader och transport hem.
 

Artiklar från Familjeliv