Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Det är ingen sjukdom att vara gravid"

Skrivet av blåklocka v12
Nu har jag åter igen läst påstådendet "Det är ingen sjukdom att vara gravid" -jag antar att ni har sett det på flera ställen också? Vad menar de? Hur är det tänkt man ska tolka det?

Jag tolkar det som att det är väl inget att sjåpa sig för, det är bara att köra på som vanlig med jobb och annat. Jag är vansinnigt trött, och har varit hela graviditeten hittills, hur skulle man kunna köra på som vanligt? Och hur förklarar man egentligen på jobbet att fastän man sitter där så blir inte särskilt mycket gjort?
Svar på tråden: "Det är ingen sjukdom att vara gravid"

Måste vara nån medelålders karl..

Skrivet av  maxli
...som har myntat det begreppet. Okej, det är ingen sjukdom i sig, men det innebär ju knappast att man är i toppform.
 

Det har jag fått höra...

Skrivet av  Sara v 21 (januarigruppen) som efter att ha spytt varje dag sen vecka 5 visst anser att graviditet är en läskig sjukdom ;)
Av en kärring i grannskapet. Jag sarade helt lugnt: "Nej, men det kan fan kännas så!"

Dessutom - det är ingen sjukdom att vara gravid MEN man kan bli sjuk av att vara gravid (högt bltr, havandeskapsförgiftning, diabetes mm).
 

Hur

Skrivet av  Annica bf 27/3
man tolkar det beror nog på hur man mår.
Min första graviditet mådde jag hur bra som helst och höll på bli galen på alla som undrade om jag orkade gå hit eller dit, som frågade om det verkligen var så bra att rida osv. Då muttrade man lite surt "jag är väl inte sjuk heller" Min andra graviditet mådde jag illa, var trött och fick problem med ryggen, då hade jag gärna sett att dom kunnat bortse från att jag varit gravid för då hade jag garanterat blivit sjukskriven för ryggen. Nu mår jag illa och är trött. Ryggproblemen kommer väl om ett par veckor.
Jag tycker inte att graviditet är en sjukdom, men jag tycker att det problem som kan uppkomma ska behandlas som de symtom de är och tas hänsyn till därefter. Man får lite en känsla av att man får skylla sig själv när man blir gravid. Om en icke gravid skulle kräkas varje dag skulle ingen ifråga sätta en sjukskrivning. Om en icke gravid har så dåligt i ryggen så hon knappt kan gå skulle inte heller någon ifrågasätta en sjukskrivning. Men om du är gravid ska du givetvis kunna jobba med dom symtomen, om du tjatar så kanske du får halvtids sjukskrivning.
 

Håller med Annica,

Skrivet av  Hulma
speciellt det här:
"Jag tycker inte att graviditet är en sjukdom, men jag tycker att det problem som kan uppkomma ska behandlas som de symtom de är och tas hänsyn till därefter."

Jag ser det nog i huvudsak som ett positivt påstående, att man behöver inte avstå från allt, linda in sig i bomull och gå och lägga sig i nio månader bara för att man är gravid. Inte heller tillbringa större delen av sin tid på sjukhus och göra alla möjliga besvärliga kontroller.

Däremot *kan* man ju må dåligt av olika saker som i grunden beror på graviditeten, och då tycker jag absolut att man ska ta hänsyn till de symptomen/problemen. Och förstås besöka läkare osv i den mån det behövs.
 

Nej, men jag skulle vilja se

Skrivet av  Qristelle Bf Bosse 19/3
den som "hittat på" det där - i nedanstående läge:

Om vederbörande inte bara fördubblar, tredubblar eller fyrdubblar utan
HUNDRADUBBLAR sina hormoner i kroppen samt ska
ÖKA i vikt med 10-30 kg på ett halvår samt meddela hela omgivningen - samt försvara - det faktum att man kommer att försvinna från jordens yta i över 1!! år..

Och så lite annat som då kan smyga sig in i alltihop!!

- Illamående
- bäckenbottenproblem
- diabetes
- havandeskapsförgiftning
- oro för mf, ma samt sjukdomar/skador på barnet
- allmän känsla av att vara ett stort fetto!!

men, men
"det är ingen sjukdom - dra åt h----e!"
 

Jisses, blir nästan rädd för mig själv! *skrattar*

Skrivet av  Qristelle Bf Bosse 19/3
Var ju lite ironi i det oxå..., bara så ni vet.. Jag är INTE på väg att mörda nån.. (inte idag heller)

kram å trevlig helg alla!

Ska till min mamma och fiska kräftor i helgen!!

/tjipp
 

alltid lika kul

Skrivet av  flowerwoman
att läsa dina inlägg!!! ha det så trevligt hos din mamma och ät en kräfta för mig är du snäll så kan jag äta lite spansk mat till dig. Önskemål??
 

TAAAAPAAAAS!!!!

Skrivet av  Qristelle Bf Bosse 19/3
Det är ju asagott!! *slickar mig runt munnen*

Fast Paella - det går ju jämt hem oxå!!

Ska def. suga ur några kräftor åt dig!!!

*kramizar*

Kul att inläggen e kul... ***kollar om det finns nån svenskakurs jag kan gå***
 

finns en superbra

Skrivet av  flowerwoman
tapasrestaurang dit vi ska så det får det bli :)
 

snack...

Skrivet av  Catya v15(februarigrupp)Ingen aptit på 5 dagar, lyckades idag äta, bara för att sedan få upp det igen.
bara tomt snack...
=)

Visst, det finns väl ingen direkt beteckning på sjukdom när det gäller graviditet...

Men åkommorna klassas nog som det. Vi får gå igenom mycket...
Men tänk vilken belöning vi får! =)
 

Så sa min gynekolog

Skrivet av  Ylva v10
då jag gjorde vul. Och för att skapa debatt, tycker jag nog inte det heller. Inte för mig iallafall, har ju förskonats från de värsta illamåndeattackerna och mår bra än så länge, trött......

Tänk så positivt det är med en graviditet, och det är ju något du (mer eller mindre) gör ett aktivt beslut om. Så är ju inte fallet med en sjukdom, knappast något positivt kommer ur det och du väljer ju knappast det själv.. Vänta lite, jag tror att vi skall satsa på en förkylning...eller ännu värre kroniska sjukdomar. Så tänk på dem som "verkligen" är sjuka, jag tror inte att de håller med om att graviditetn är en sjukdom. Sen att man kan må mer eller mindra bar är en annan sak. Visst kan man få sjukdomar av graviditetn, men det tillhör dock ovanligheten.

ojj nu blåser det upp till storm... nää
men jag träffar så många sjuka genom mitt jobb och med tanke på dem är jag lyckligt lottad och FRISK!
 

Tycker itne graviditet är en sjukdom

Skrivet av  Bekkis 12+3
Men symtomen kan vara desamma som de som normalt räknas som sjukt. Jag mådde illa 3 veckor och var så trött att jag inte orkade nånting. Jag fick en veckas heltidssjukskrivning sedan halv. Under den sjukskrivningnen kom min migrän som faktiskt är klassad som sjukdom, men bara för att min är hormonrelaterad så bråkar de på försäkringskassan med mig. Tur att jag har en bra läkare och sjukgymnast som inser att man inte kan äta tabletter under hela graviditeten när de i alla fall inte hjälper. Sjukgymnasten försöker däremot hjälpa till med olika metoder som lindrar lite. Vi provade avslappningaövningar denna vecka, fungerade inte. Nästa vecka ska jag prova TNS. fungerar inte det ska vi prova akupunktur. Jag är så himla glad att jag går privat denna gång. Förra gången fick jag en utskällning av gynekologen för jag försökte snika till mig en sjukskrivning redan i v 12.
 

Artiklar från Familjeliv